Expert: Det har Gotlandsresenärerna rätt till
Publicerad 2023-08-14
Inställda avgångar har drabbad tusentals Gotlandsresenärer efter att färjan M/S Drotten togs ur trafik. För strandade resenärer kan det finnas flera saker att tänka på när det gäller ersättning, enligt Konsumentverket.
M/S Drotten, som är en av tre Gotlandsfärjor, trafikerar sträckorna Visby–Nynäshamn och Visby–Oskarshamn. Efter ett tekniskt fel som uppstod under fredagsmorgonen förra veckan beslutade Destination Gotland att ta färjan M/S Drotten ur trafik.
Felet har drabbat tusentals resenärer som fått sina avgångar inställda. För dem finns det flera saker att tänka på, enligt Fanny Forsling, jurist vid Konsumentverket.
– När en resa ställs in så har man i första läget rätt till att välja mellan ombokning och återbetalning och väljer man återbetalning ska man få hela biljettpriset återbetalt, säger Fanny Forsling till TT.
Extra ersättning
I vissa fall kan även resenärer begära förseningsersättning.
– Det är en extra ersättning som man kan få beroende på hur lång resan är och hur länge man blir försenad.
Tvingas man som resenärer övernatta på grund av en inställd resa ska bolaget i fråga erbjuda inkvartering. Om man ändå behöver göra utlägg på egen hand kan man kräva ersättning i efterhand, enligt Konsumentverket.
– Då skickar man in en reklamation till bolaget och då är det viktigt att vara tydlig med vilken summa det gäller samt att man kan bevisa det och lämna kvitto, säger Fanny Forsling.
Mat och dryck
Bolaget ska även erbjuda mat och dryck, i förhållande till väntetiden.
– Samma sak gäller där, att har man inte fått det så kan man spara sina kvitton och begära ersättning även för det i efterhand.
Myndigheten uppmanar samtidigt drabbade resenärer som gör utlägg på egen hand att försöka begränsa sina kostnader i den mån som det går. Det för att vara säker att man som resenär har rätt till att bli ersatt av bolaget.
– Skulle man välja att ta in på lyxhotell så kan det vara så att man inte har rätt till hela beloppet, säger Fanny Forsling.