Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

’Ett hån mot sjukskrivna’

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-05

Försäkringskassan lägger 15 miljoner på reklam

Dyr prislapp Nu rullar en stor reklamkampanj i både tv och tidningar. Med ord som ”Nu får man hjälp i tid” och ”Ingen ska hamna utanför” har filmen retat gallfeber på många människor som upprörs av kostnaderna för reklamen. OBS! Bilden är ett montage.

Förseningar, kaos och missnöjda kunder.

Då satsar Försäkringskassan 15 miljoner kronor på reklam.

– Det är ett hån mot oss sjuka, säger Britt Silander, 54.

Arg Britt Silander är sjukskriven och får inga pengar från Försäkringskassan. Hon blir mycket arg då hon ser den dyra annonskampanjen.

100 000 svenskar har drabbats av Försäkringskassans strul under sommaren och hösten. Det nya datasystemet, som har kostat miljardbelopp, har krånglat.

Nu rullar en stor reklamkampanj i både tv och tidningar. Med ord som ”Nu får man hjälp i tid” och ”Ingen ska hamna utanför” har filmen retat gallfeber på flera läsare.

”Finner inga ord”

– Jag är så upprörd! Jag är sjukskriven och får ingen ersättning. Och så satsar de pengar på reklam. Jag finner inga ord, säger Britt Silander, 54, i Huddinge.

Hon tycker att tidpunkten är helt fel och att pengarna borde ha satsats på annat. Försäkringskassans informationsdirektör Inger Dunér har viss förståelse för upprördheten.

– Informationsuppdrag har man. Vi har haft en jättebesvärlig period och har varit svårtillgängliga under sommaren och början på hösten. Det beklagar vi väldigt mycket.

Dunér tycker inte att tidpunkten är fel.

– Huvudbudskapet är att vi fått nya sjukregler för sjukförsäkringen. Det är vårt uppdrag att informera om detta.

Vad kostar reklamkampanjen?

– 15 miljoner kronor. Den pågår fram till 19 oktober.

Enligt Försäkringskassan finns i dag 370 ärenden som är över 30 dagar.

Motsvarande siffra i augusti var 46 000.

Väntan var längre

– Vi har haft ett kolossalt

fokus att få ner väntetider och arbeta av det som legat i

vänteläge och är nere på betydligt lägre nivå, säger Inger

Dunér.

Väntetiden på telefon är tre minuter, enligt Försäkringskassan.

Men när Aftonbladet ringde vid två tillfällen var väntetiden drygt 20 minuter.