Nu måste du bry dig
Publicerad 2014-02-14
Exakt 100 dagar kvar till EU-valet
I dag är det hundra dagar kvar till EU-valet.
Som en pepp för alla unga soffliggare startar Aftonbladet i dag kampanjen #jagskarösta.
– Vi vill att hashtagen ska få en att börja fundera över hur man vill rösta, säger Hanna Olsson, samhällschef på Aftonbladet.
De politiska partierna är taggade inför det kommande EU-valet i maj.
Frågan är om svenska folket är det?
Eftersom Aftonbladet tycker att fler borde engagera sig, och framförallt unga väljare, startar vi i dag kampanjen #jagskarösta.
– Vi vill bidra till att fler engagerar sig och visar sitt engagemang, till exempel genom att gå och rösta, säger Hanna Olsson.
”Går hand i hand”
Aftonbladets valsatsning under supervalåret är den största någonsin och vänder sig framförallt till förstagångsväljare.
– Vi är unga människors viktigaste nyhetskälla och måste rapportera om sådant som är viktigt för unga. Det går hand i hand att man också vill informera sig om man vill rösta, säger Hanna Olsson.
Miljön viktig
Mi Lennhag, statsvetare vid Lunds univeristet, säger:
– Unga vill ha konkreta besked på hur partierna kan påverka i olika frågor. I årets båda val är miljöfrågorna extra viktiga för unga.
När Sverige förra gången skulle välja sina kandidater, 2009, så röstade 45 procent.