Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Störst – och först

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-28

Aftonbladet först med nytt unikt mätsystem

Aftonbladet når fler läsare än någonsin.

I går kom nya rekordsiffror som visar att vi varje dag har en miljon fler läsare än tidningarna Expressen, GT och Kvällsposten tillsammans.

Totalt läser 2 680 000 Aftonbladet – varje dag.

Totalräckvidd är det viktigaste måttet för att mäta hur många som faktiskt läser Aftonbladet som papperstidning eller på nätet.

Aftonbladet är den enda svenska dagstidning som har fler läsare i digitala utgåvor jämfört med papperstidningen. I september hade vi hela 1 935 000 dagliga läsare på nätet. Det är nytt rekord. Papperstidningen hade samma månad 1 104 000 dagliga läsare. När Sifo summerat läsarna och räknat bort dubbelläsare når vår totalräckvidd rekordnivån 2 680 000 dagliga läsare av Aftonbladet.

– September var en nyhetstät månad med politiska nyheter som verkligen engagerade. Vårt läsarrekord är ett kvitto på att vi var nyhetsledande i valbevakningen. Vi tackar för förtroendet och inser att vi måste vinna det varje dag, säger Jan Helin, chefredaktör för Aftonbladet.

Först i Sverige

De sammanlagda läsarsiffrorna för Expressen, GT och Kvällsposten visar att också deras läsare i allt högre utsträckning föredrar de digitala utgåvorna. De tre hade totalt 857 000 läsare på nätet vilket är nytt rekord och sammanlagt 993 000 läsare av papperstidningarna. Totalräckvidden blev 1 692 000 läsare. Det är inte rekordnivåer för Expressen, GT och Kvällsposten.

I går tog också Aftonbladet ett stort steg tillsammans med Tidningsstatistik AB mot ett förnyat och framtidssäkert mått för upplaga, alltså antal tidningar.

Som första tidning i Sverige kommer Aftonbladet att följa internationella exempel och börja mäta digital upplaga.

Aftonbladet i framkant

– Det nya systemet kommer att göra oss till den mest transparenta tidningen i Sverige. Det är viktigt för oss i vårt arbete, men det ger även våra annonsörer mer information om oss, säger Aftonbladets vd Anna Settman.

Det nya mätsystemet där TS från och med nu provmäter Aftonbladet ska kunna vara klart till årsskiftet. Det gör att Aftonbladet kommer att kunna redovisa:

Betald upplaga.

Exemplar betalda till 100 procent.

Kampanjupplaga. Friexemplar och tidningar sålda med någon form av rabatt.

Digital upplaga.

Digitala prenumerationer och nedladdade tidningar.

Nuvarande upplagemätningar blandar ihop dessa kategorier så att en pdf-fil exempelvis ser ut som en papperstidning och en gratis utdelad tidning ser ut som en såld tidning. Nu går Aftonbladet i framkant och tar mätsystemet ett steg längre än alla andra dagstidningar i Sverige.

– Vi vill kalla saker för vad det är. Det finns ingen anledning att hymla med vad som är vad. Jag hoppas att fler medier ansluter sig över tid. Det skulle vara bra för dagstidningsbranschen som helhet och vi behöver en mätning som stimulerar utvecklingen mot sålda tidningar och digital upplaga, säger Anna Settman.

Satsar digitalt

Samtidigt satsar Aftonbladet hela tiden på att utveckla såväl de digitala tjänsterna som papperstidningen, som fortfarande är basen i verksamheten.

– Aftonbladet har aldrig haft så många läsare totalt över alla plattformar som vi har nu. Vår utmaning är att hitta sätt att ta betalt för vårt innehåll oavsett plattform, säger Anna Settman.