Evakuering stoppad av Trafikverket
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-14
”Det här skulle kunna lösas på en timme om det fanns någon samordning”
Alla resenärer får pengarna tillbaka.
Men SJ kan inte förklara varför 200 passagerare blev sittande i sju timmar i det havererade tåget.
Eller vad man hade gjort om någon blivit allvarligt sjuk.
En lång rad fel, olyckliga omständigheter och säkerhetsbestämmelser är enligt SJ orsakerna till att passagerarna blev fast i hettan.
– Det är en kombination av flera saker.
Tåget hamnade på ett ställe mellan två tunnlar där det tyvärr inte fanns någon möjlighet att evakuera passagerarna till ett annat tåg, säger Tobias Johansson på SJ:s presstjänst.
23 tåg passerade
De instängda passagerarna räknade till 23 tåg som passerade medan de stod stilla. Men enligt SJ var det Trafikverket som sa nej till att låta de strandsatta byta till något av dem.
– Trafikverket sa nej och man kunde inte be dem promenera i väg.
Det tog tid att hitta ett bogseringslok och när det till slut kom så inträffade dessutom ett bromsfel som tog tid att lösa.
Vad hade ni gjort om någon blivit allvarligt sjuk?
– Det vet jag faktiskt inte, säger Tobias Johansson.
Enligt en SJ-anställd som Aftonbladet pratat med hade man flera möjligheter att evakuera.
Fanns tillfällen
– Det fanns tillfällen att evakuera. Att man väljer att felsöka när man inte vet vad felet är, i stället för att försöka få de resande till närmaste station är konstigt. Eller varför inte be passerande tåg att ge dem dricka då det tog slut.
– Det här skulle kunna lösas på en timme om det fanns någon samordning. Det är skandalöst, säger en annan järnvägsanställd.
Pengarna tillbaka
SJ kommer inte att polisanmäla någon som slagit sönder fönstren.
– Jag har väldigt svårt att tro det. Det var extraordinära omständigheter och väldigt varmt, säger Tobias Johansson.
SJ bestämde i går kväll att samtliga resenärer får tillbaka pengarna för biljetten samt 200 kronor i värdecheckar.