Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Här är orterna längs höghastighetsbanan

Uppdaterad 2016-02-21 | Publicerad 2016-02-01

I dag presenterades vilka orter som får stationer på den planerade höghastighetsjärnvägen.

Växjö och Älmhult blir utan stopp.

– Vi har valt den kortaste, rakaste och därmed billigaste vägen, säger Hans Gustaf Wessberg, en av de två förhandlingspersonerna.

Under måndagsförmiddagen kom besked från Sverigeförhandlingen om vilka orter som får stopp längs den nya höghastighetsjärnvägen som planeras för att binda ihop Sveriges tre största städer: Stockholm, Göteborg och Malmö.

De nya tågen ska gå genom västra Småland enligt förslaget, men bland annat Växjö och Älmhult blir utan stationer.

Längs sträckan söder om Jönköping planeras stationer i Värnamo, Hässleholm, Lund och sist Malmö. Därigenom ser västra Småland ut att bli vinnare i tågförhandlingen.

”Kortast, rakast, billigast”

– Vi har valt den västra sträckningen, sade Hans Gustaf Wessberg, en av de två så kallade förhandlingspersonerna, när förslaget presenterades.

– Vi har valt den kortaste, rakaste och därmed billigaste vägen.

Väster om Jönköping får Borås, Landvetter, Mölnlycke och slutligen Göteborg stationer.

Övriga stationsorter är Stockholm, Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping

– Vi har nått många av de stationsorter som är önskvärda men inte alla, säger Wessberg.

Tanken är att höghastighetstågen ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv.

Enligt Trafikverket kommer järnvägen att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor.

Byggs ihop med fler orter

Sverigeförhandlingen föreslår även att ytterligare tågsträckor ska byggas för att bygga ihop höghastighetsjärnvägen med andra orter.

– Det handlar om städer som Helsingborg, Kristianstad, Växjö och Kalmar, som inte får stationer på höghastighetsbanan, säger Wessberg.

Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket, framhäver att det är viktigt med infrastruktur inte minst för bostadsbyggandet.

– Vårt järnvägsnät är inte tillräckligt robust, säger Lena Erixon och hänvisar bland annat till det stora tågkaoset i Stockholm i förra veckan.

98 procent ska gå i tid

Minst 98 procent av tågen på höghastighetsbanan ska gå i tid på de nybyggda sträckorna.

Men alla är inte nöjda över beskedet som Sverigeförhandlingen kom med i dag:

"Vi kan konstatera att man valt att endast knyta samman storstäderna och inte få till ett bygge som gynnar hela Sverige. Vi står fast vid vårt underlag som vi anser är det bästa för Sverige och som gynnar människor, näringsliv och kunskapsbildning i hela landet", uppger Bo Frank (M), kommunstyrelsen ordförande i Växjö, i ett pressmeddelande.

Många orter ser en station som en möjlighet att bygga ut med både arbetstillfällen och bostäder.

Följ ämnen i artikeln