Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

SD:s bussreklam stoppas - tänker överklaga

Publicerad 2015-08-11

Skånetrafiken sätter p för Sverigedemokraternas plan att sprida sin omtalade reklamkampanj till Skånes kollektivtrafik.

– Vi har för avsikt att gå ut med kampanjen och kommer försöka överklaga, säger säger Patrik Jönsson, Sverigedemokraternas regionråd.

Skånetrafiken tycker att Sverigedemokraternas (SD) kampanj som satts upp i en tunnelbana i Stockholm de två första veckorna i augusti är stötande skriver Helsingborgs dagblad. Därför säger de nej när SD lämnat in en förfrågan att annonsera med samma text i Skånetrafikens bussar.

– Det är rad två och tre som inte stämmer överens med våra riktlinjer. "We have a serious problem with forced begging!” och

"International gangs profit from people's desperation”. Där hänger de ut en grupp människor, säger Helene Holmqvist på Skånetrafikens presstjänst.

Beslutet togs av Skånetrafiken sent på måndagen och Sverigedemokraterna fick beskedet på tisdagsmorgonen.

– Vår bestämda uppfattning är att de gjort en feltolkning av riktlinjerna. Vi kommer att titta på om vi kan överklaga och i så fall gör vi det den här veckan, säger Patrik Jönsson, Sverigedemokraternas regionråd i Skåne.

Omformulerar budskapet

Ansökan som Sverigedemokraterna skickade till Skånetrafiken förra veckan var en förfrågan om pris och villkor för att få sätta upp affischer på bussarna i Lund, Malmö och Helsingborg under fem dagar i september eller oktober.

– Offerten avser storleken på kampanjen, vad budgeten räcker till. Vi kommer absolut att annonsera, säger Patrik Jönsson.

Om de inte kan överklaga kommer de att omformulera texten eller skapa en kampanj om den senaste tidens skjutningar och

sprängdåd i Malmö säger Patrik Jönsson.

– I första hand vill vi driva den här kampanjen. Den är färdig och bra så vi kände att vi gärna hänger på, säger han.

"Inte fråga om yttrandefrihet"

Kampanjen godkändes i Stockholm av SL. Den anmäldes för hets mot folkgrupp till Justitiekanslern, som valde att inte utreda det.

Helene Holmqvist kan inte svara på varför Skånetrafiken och SL gör olika bedömningar om samma kampanj.

– Vi har utgått från våra egna riktlinjer. För vår del är det inte en fråga om yttrandefrihet utan vilka budskap som fungerar i vår verksamhet. Alla ska känna sig välkomna och trygga hos oss, både personal och kunder, säger hon.

SD har tidigare annonserat hos Skånetrafiken och Helene Holmqvist säger att flera annonsörer nekats plats med hänvisning till reglerna tidigare. Hon tar en plastikkirurg som ville affischera med fotografier på nakna kvinnor som ett exempel.

–  Det ansåg vi att många skulle se som sedlighetssårande. För vår del är det inte en fråga om yttrandefrihet utan vilka budskap som fungerar i vår verksamhet, säger Helene Holmqvist.

Följ ämnen i artikeln