Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Malmö stad köpte influencers för stora pengar

Publicerad 2020-03-05

Kommunala Malmö Turism betalade förra året 695 000 kronor till självutnämnda så kallade influencers, avslöjar tidningen Arbetet.

Kostnaden för skattebetalarna i Malmö har flerdubblats jämfört med åren innan.

Räknat per invånare betalar en Malmöbo nästan 30 gånger mer än en stockholmare.

Syftet med att sponsra inlägg i sociala medier är att locka besökare till Malmö.

För tredje året i rad la kommunen alltmer pengar på att låta personer som kallar sig själva influencers, lägga ut enstaka inlägg om Malmö till sina följare.

47 olika influencers

Förra året fördelades den växande utgiften på totalt 47 influencers, som tillsammans genererade 6,2 miljoner visningar i världen, skriver Arbetet.

Malmö kommun, landets tredje största stad, betalar inte bara för visningar. Man ersätter dessutom influerarnas resor och omkostnader. Något man är ensam om bland landets stora kommuner.

Bland det som fick skattepengar i Malmö att rulla ner i fickorna på influencers förra året finns bland annat en tre minuter video med Julia Dang, som har 168 000 följare på instagram. För den betalade kommunen 85 000 kronor.

Heltidsresenären Alexander Waltner med fru fick 48 000 kronor av kommunen. För de pengarna har paret lagt ut ett blogginlägg och några bilder och videor.

”Supernöjda”

– Vi är supernöjda med det. Vi tycker att det är bra utdelning för skattepengarna. Vi ska ju vara extremt försiktiga med skattepengar och göra på det klokaste sättet. Vi anser att när vi går digitalt kan vi i alla fall på ett bättre sätt mäta vem som tittar, säger Anna Wittgren, chef för marknad och analys på Malmö Turism, till Arbetet.

Hon påpekar bland annat att traditionell annonsering ofta är dyrare. Nu har kommunen betalat i snitt 20 öre per dokumenterad visning.

Om antalet visningar verkligen bidrar till att öka turisternas lust att komma till Malmö och göra av med pengar är oklart. Men antalet övernattande besökare i Malmö var enligt Wittgren rekordstort förra året.

Kommunens köp av influencers kostade 2,02 kronor per malmöbo förra året.

Stockholmarna betalade sju öre, göteborgarna 86 öre.