Facebook snor hashtaggarna från Twitter
Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2013-06-12
På onsdagen införde Facebook Hashtaggar, likt dem som finns på Twitter och Instagram.
Den nya funktionen ska få användarna att enklare delta i större diskussioner.
– Tills idag har det inte funnits något enkelt sätt att se den större bilden av vad som händer eller vad folk pratar om, skriver Facebooks produktchef Greg Lindley i ett blogg-inlägg.
Funktionen infördes på onsdagen och liknar den som finns på Instagram, Twitter, Tumblr och Pinterest. Genom att lägga till en så kallad hashtagg, dvs ett ord inlett av # (till exempel #aftonbladet), så kan användarna märka upp bilder, inlägg och annat material. Saker som lagts upp med samma hashtagg kopplas ihop och ska bli lättöverskådliga att tillgå för användarna.
”Bara första steget”
Genom att söka på en hashtagg, eller klicka på en direkt i ett inlägg, får man tillgång till annat material som har märkts upp på samma sätt.
– Hashtaggar är bara det första steget i att hjälpa folk att enklare hitta vad andra människor säger om samma ämne och delta i diskussioner, skriver Greg Lindley.
Enorma diskussioner
Som vid andra nya funktioner så förväntas hashtaggar inte bli tillgängliga för alla användare samtidigt. Facebook brukar införa sina nyheter gradvis, påpekar tekniksidan TechCrunch.
För att få perspektiv på hur omfattande diskussionerna kring vissa ämnen kan bli, så gjordes 66,5 miljoner interaktioner (likes, kommentarer och inlägg) angående årets Oscarsceremoni, enligt Lindleys blogginlägg.