Nu börjar Instagram med reklam
Publicerad 2015-09-09
Facebookägda bildappen Instagram har hittills varit befriad från annonser. Men den 30 september får svenska användare räkna med att få upp reklam i sina flöden, skriver di.se.
Omkring 2,5 miljoner svenska Instagram-användare kommer från och med den sista september räkna med att få upp annonsinlägg i sina privata flöden. På precis samma sätt som på Facebook.
Lanseras i tre etapper
Annonstjänsten har hittills lanserats på åtta andra marknader, bland annat i USA, Frankrike och Storbritannien. På onsdagen lanseras den i ytterligare 40 länder i Europa, Sydamerika och Asien.
Sista lanseringsrundan sker i slutet av september – då kommer även svenska företag att ha möjlighet att göra reklam på Instagram.
Tror inte att användarna kommer störas
– Vårt mål är att ha så bra innehåll på våra annonser att användarna känner att det tillför ett värde, säger Sam Rihani, chef för Instagram och Facebook i Sverige och Finland, till di.se.
Rihani säger sig inte vara oroad över att användarna kommer att störas av annonserna.
– Folk är inte trötta på annonsering, utan på irrelevant annonsering.