Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Japansk rymdraket kraschade i Sverige

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-02

"Det är en fågel som flyger väldigt illa"

Den nära fem meter långa farkosten kraschade vid Esrange utanför Kiruna.

Japans första rymdraket har kraschlandat - i Sverige.

Farkosten flög nära överljudsfart i knappt fem minuter innan det kraschlandade på en myr utanför Kiruna.

Raketen släpptes från en vätgasfylld ballong på 21,5 kilometers höjd knappt fem minuter innan kraschen.

Farkosten, som har deltavingar och är en prototyp till en planerad japansk rymdfärja, slog ner inom det stora raketskjutfältet vid Esrange utanför Kiruna.

Det är där Nasda, den japanska motsvarigheten till svenska Rymdstyrelsen, hyrt in sig sedan i påskas.

Målet är att utveckla en fungerande japansk rymdfärja.

Fallskärmarna fallerade

Den första flygturen slutade med platt fall i hög fart rakt ner i en norrbottnisk blötmyr.

- Det recovery-system som fanns fungerade inte. Det skulle skjutit ut ett antal fallskärmar, men det skedde inte. Varför vet vi inte just nu, säger Mikael Viertotak, projektledare för den svenska delen av projektet.

Han säger att det aldrig funnits risk för allmänheten. Farkosten föll inom det många kvadratmil stora raketuppskjutningsområdet runt Esrange.

- I värsta fall hade den borrat hål i någon myr. Men den buklandade och ser förvånansvärt bra ut trots smällen.

Trots det snöpliga slutet på flygturen är Mikael Viertotak ändå optimistisk.

"Manövrerade felfritt"

- Det här är en avancerad prototyp av en rymdfärjemodell och mycket av grejorna har fungerat.

I testet ingick bland annat att prova den avancerade manövreringen. Skytteln, som väger 520 kilo och är knappt fem meter lång, manövrerade felfritt under den korta tid den flög.

Provturen gick i mach 0,8 och skytteln manövrerades utan problem in i ett förutbestämt område i raketskjutfältet.

- Det är en fågel som flyger väldigt dåligt, ändå lyckas man navigera den så här bra, säger Mikael Viertotak.

- Ett vanligt flygplan är designat med stora vingar och bärytor för att kunna flyga. Men den här ska kunna vara med om en hårdhänt resa upp i rymden, lämna av material på en rymdstation och åka ner igen.

Det är i dag oklart om och när prototypen till den japanska rymdfärjan flyger igen. I planerna finns att släppa farkosten från både 25.000 och 31.000 kilometers höjd.

Men först väntar en grundlig utvärdering av vad som gick snett i tisdag.

- Men det hinns inte med i år. Det blåser för mycket på hösten och då hamnar den så fort i Finland. Den bästa chansen är tidigast i vår och japanerna vill fortsätta serien, säger Mikael Viertotak.

Fakta

Caroline Olsson

Följ ämnen i artikeln