Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Analys: Tunnlar i norra Öresund går inte runt

Publicerad 2021-01-28

Blir det någon ny förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör? I dagsläget går färjor mellan de närliggande grannstäderna. Arkivbild.

En fast förbindelse med tåg och väg mellan Helsingborg och Helsingör skulle ge fler jobb, fler bostäder och säkrade transporter – enligt förespråkarna.

Men de två så kallade HH-tunnlarna i norra Öresund skulle inte gå runt ekonomiskt, enligt en ny dansk-svensk utredning.

"Ett dyrt projekt som kräver finansiering". Så lyder en bit av inledningen när utredningen av en fast HH-förbindelse presenteras.

Förbindelsen mellan Skåne och Själland har diskuterats i flera år, och på regional nivå har politiker varit överens. Nu har Trafikverket, tillsammans med danska Vejdirektoratet och Transport-, bygnings- och boligministeriet, utrett möjligheterna för en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör – bestående av en tunnel för vägtrafik och en för persontåg.

Resultatet? En förbindelse skulle ge sparad restid, ökad tillgänglighet och integration i Skandinaviens största storstadsregion Öresund. Men de två tunnlarna – ett bygge som skulle beräknas ta mellan åtta–tio år och som enligt Trafikverket skulle kosta de båda länderna totalt över 57 miljarder kronor – bär sig inte ekonomiskt.

Bara vägtunnel går runt

Avgifterna från trafikanter som passerar skulle helt enkelt inte täcka kostnaderna för både väg- och tågtunnel. Endast en vägförbindelse, till en kostnad av motsvarande 29,5 miljarder svenska kronor, skulle däremot gå runt och ge ett överskott efter 40 år, enligt Trafikverkets projektledare Peter Bernström.

– När vi tittar på vägförbindelsen har vi en samhällsekonomisk lönsamhet. En beräkningsbar sådan, där brukarna kan finansiera förbindelsen, säger han till TT.

Om en järnvägsförbindelse läggs till i kalkylen lyser resultatet på slutraden däremot rött. Då saknas mellan 15,7 till 20,1 miljarder svenska kronor, enligt Bernström.

– När vi har finansierat med brukaravgifter så kvarstår den kostnaden.

Enligt utredarna tillför järnvägsförbindelsen mellan städerna visserligen viss nytta – "men inte så mycket att det uppväger den tillkommande kostnaden", står det i rapporten.

Inga godståg

Från början baserades idén om HH på en förbindelse för både bilar, persontåg och godståg. Men godstågen är borta ur bilden, bland annat för att en tunnel under norra delen av sundet skulle få för branta lutningar. Dessutom kan godståg inte kan gå via danska Kystbanan mellan Köpenhamn och Helsingör.

– Kustbanan som vi skulle ansluta till med HH är en persontrafikjärnväg, konstaterar Bernström.

I samband med diskussionerna om HH-projektetet har bygget av dansk-tyska Fehmarn Bält-tunneln figurerat. Den beräknas vara klar år 2029 – något som i sin tur väntas öka trycket på infrastrukturen även mellan Danmark och Sverige. Öresundsbron har i det sammanhanget också pekats ut som en eventuell flaskhals i framtiden.

Minskad sårbarhet för Sverige

Den nya utredningen ska nu lämnas över till den danska respektive svenska regeringen. Men för vilket land skulle en HH-förbindelse egentligen bli mest lönsam –Sverige eller Danmark?

Det är en politisk fråga, tycker Lennart Andersson, direktör för Trafikverkets region Syd.

– Jag kan bara identifiera de vinsterna som en helsingborgare eller en Halmstadbo eller själlänning kan få med en sådan förbindelse, säger han till TT och fortsätter:

– En ökad möjlighet till kulturupplevelser, en arbetsmarknad, en studiemarknad och den ökade integrationen som det innebär. Och för framför allt Sverige – en minskad sårbarhet med ytterligare en fast förbindelse.

Hur svenska regeringen ställer sig till projektet återstår dock att se. "Nu är Trafikverket klar med sin rapport och jag kommer att ta del av resultatet. Det är viktigt med bra förbindelser mellan Sverige och Danmark", säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i en skriftlig kommentar till TT.