Resenärskritik: Varken tågvärdar eller info
Publicerad 2022-12-07
Tusentals resenärer blev fast på Stockholms centralstation när tågtrafiken i hela Sverige drabbades av omfattande störningar.
Många är upprörda över bristande information.
– Det enda man får är det lilla som står på skärmen, ”tekniskt fel”, säger Satu Kettunen som är på väg till Sandviken.
På centralstationen träffade hon Kjell Olsson som var på väg till Malmö.
– Vi var på samma möte här tidigare, det var jättetur att vi sprang på varandra, säger han.
”Borde veta någonting”
Många resenärer som TT pratar med säger att de saknade information.
– Det som är lite konstigt är att det inte finns några tågvärdar som man kan fråga heller. Vi står bara här, människor sätter sig längs väggarna, säger Albin Gunnarson, som var på en jobbresa och åkte från Skåne under morgonen.
Inte heller Per Näslund, som tagit flyget från Örnsköldsvik för att resa vidare till en konferens i Växjö med tåg, tycker att han fått tillräcklig information.
– Man borde veta någonting tycker jag, en aning om när det är åtgärdat. Vi väntar ett tag till och händer det ingenting så får vi ta in på hotell. Och det lär inte bli helt enkelt.
”Kanske är en cyberattack”
Enligt Trafikverket var orsaken till störningarna en telefoniuppdatering.
Maj Rom väntade på ett tåg mot Katrineholm och trodde innan tågen började gå igen på en it-attack.
– Det kanske är en cyberattack, vad vet man? Det är det väl många som tänker i dag.
Vad gäller informationen från SJ och Trafikverket tänker hon att de gör så gott de kan.
– Men tekniskt fel, prognos saknas – det är väl okej ett par timmar.
Albin Gunnarson är däremot kritisk mot tågaktörerna.
– Jag flög upp med SAS och de höll tiden och jag kom perfekt till ett möte i Uppsala, säger han.
– Jag åker mycket tåg och det är sällan det fungerar bra.