Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Bäst på högskoleprov – blev inte antagen

Publicerad 2015-07-12

Minnesmästaren: "Jag blev jätteförvånad"

Han har världens bästa minne och Sveriges bästa resultat på högskoleprovet.

Men Jonas von Essen, 24, blev inte antagen till lärarutbildningen.

– Jag blev så klart jättebesviken. Jag var helt säker på att jag skulle komma in, säger han.

I december i fjol försvarade Jonas von Essen sitt guld när världsmästerskapen i minne avgjordes i Kina. Bland annat lyckades han – i rätt ordning – skriva ner 308 siffror som lästes upp för honom av domarna.

Under våren fortsatte Jonas von Essen att imponera. Han fick toppresultatet 2,0 på högskoleprovet efter att ha haft otroliga 158 rätt av 160 möjliga.

Beskedet: du är inte antagen

Till hösten ville Jonas von Essen återuppta sina lärarstudier vid Göteborgs universitet efter att ha gjort uppehåll för att delta i minnestävlingar.

Eftersom han missat några kurser var han tvungen att söka om på nytt.

Men när antagningsbeskedet kom för några dagar sedan visade det sig att han inte var antagen.

– Jag blev jätteförvånad. Jag trodde att något var fel så jag ringde antagningen, säger han.

Förklaringen var att den inriktning Jonas hade sökt – matematik med historia som andraämne – bara tog in en person. Och den personen togs in med betyg som grund – inte högskoleprovsresultatet.

Nu dröjer det ett år innan Jonas von Essen kan söka igen.

– Det var den mest oturliga situationen som kunde uppstå, säger han.

Vad tycker du om det här systemet?

– Synd att det inte var mer tydligt. Jag hade ju kunnat kolla själv. Men jag trodde att det var som vilket program som helst.

123 personer med bottenresultat kom in

De senaste åren har lärarutbildningen uppmärksammats för de låga resultat som krävs för att komma in. Höstterminen 2012 togs 123 personer med bottenresultatet 0,1 på högskoleprovet in.

Jonas von Essen tycker att det är ironiskt, även om han inser att omständigheterna i just det här fallet är speciella.

– Man hör så mycket om lärarbristen och att det är ett problem att de med höga intagningspoäng tyvärr väljer andra utbildningar och så råkar det vara så att personen med högst högskoleprovsresultat i hela Sverige faktiskt oerhört gärna vill bli just lärare och söker till detta men ändå inte kommer in.

Vad ska du göra istället?

– Jag ska nog fortsätta att lära ut minnestekniker. Kanske tävla lite i minne. Jag vet inte, något kommer jag göra.