Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Maurits, Moritz

Pizzan blev en fet affär

Publicerad 2012-04-03

Började som studentprojekt – nu säljer de företaget för minst en kvarts miljard

IDÉN: FÅ SNABBMATEN TILL DÖRREN Erik Mellström Byrenius, Per Anders Bjelkstål och Dan Castillo har just tjänat hundratals miljoner på att förmedla pizzor via nätet. ”Nu tänker vi bli störst i världen”, säger Erik.

Vilket pizzaklipp!

Tyska firman Delivery hero köper student­projektet Onlinepizza för en kvarts miljard. Eller om det är en halv.

– Men vi har annat att tänka på än att räkna pengar. Nu ska vi bli störst i världen, säger Erik ­Mellström Byrenius, 28.

För sju år sen startade han och kompisarna Per Anders Bjelkstål, 31, och Dan ­Castillo, 31 firman i Lin­köping.

Alla tre var studenter och hade upplevt alldeles för många ”trötta” söndagar.

– Vi kände behovet, säger Erik Mellström Byrenius:

– Tänk om man slapp ringa och beställa pizzan och strula med pengar och kort när pizzabudet kom hem.

Tanken var väckt. Grabb­arna började bygga upp sin internetsajt sommaren 2005 och den slog igenom direkt.

Växte snabbt

Att det skulle bli ett företag av det hela var dock ­inte alls självklart från början. Det var mer som ett hobbyprojekt.

– Vi ville lära oss marknadsföring, bokföring och att bygga webbsidor.

Men firman växte snabbt. Redan efter tre år kunde de börja jobba heltid och 2009 började expansionen utomlands. I dag finns Online­pizza förutom i Sverige också i Polen, Finland och Öster­rike.

Nu går firman i hop med den tyska jätten Delivery Hero som sysslar med ­ungefär samma sak.

Oklar summa pengar

Köpeskillingen är okänd, men enligt Niklas Östberg, vd på Delivery hero, ligger den någonstans mellan 250 och 500 miljoner kronor.

Erik Mellström Byrenius tycker att det är för mycket tjat om pengarna, även om han förstår mediedramaturgin:

– Det har varit en utmaning från ruta ett. Nu fortsätter resan.

Han och de andra kommer dock att vara kvar i Onlinepizza, som nu blir ett dotterföretag till den tyska jätten.

Ni kan alltså både äta ­ pizzan och behålla den?

– Ha, ha, så kanske man kan uttrycka det, säger Erik Mellström Byrenius.

Vad gör du nu mer än att räkna pengar?

– Pengarna är en bonus, men jag tänker inte så mycket på det. Jag fortsätter som vd för det svenska dotterbolaget. Sen ska vi se till att vi blir störst i världen.

Hur ofta äter du pizza själv?

– Det brukar bli nån gång i månaden – då blir det ­hawaiipizza med tomat, ost, skinka och ananas. Helst ska det ju vara mozzarella på, men det är inte alltid det finns.

Onlinepizza.nu har redan nu 100 an­ställda och 3 000 restauranger knutna till sig. Delivery hero ­jobbar med 16 000 resta­uranger.

ANNONS