Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Krav efter alpkraschen: Nya regler för piloter

Uppdaterad 2016-03-14 | Publicerad 2016-03-13

Franska utredare kräver att obligatoriska och kontinuerliga undersökningar av trafikpiloters mentala hälsa införs – efter att Andreas Lubitz kraschade Germanwings-planet och 150 människor omkom.

Man vill också lätta på patientsäkerheten för piloter med psykiska problem, menar man i sin slutrapport över händelsen.

– Man måste täppa till de här hålen. Vi har haft flera sådana här fall med flera hundra döda, säger flygexperten Jan Ohlsson.

Den 24 mars var Germanwings flight 9525 på väg från spanska Barcelona till Düsseldorf i Tyskland. Planets andrepilot Andreas Lubitz stängde in sig själv i cockpit och skruvade ner höjdangivelsen för autopiloten. Planet började sjunka och i närheten av franska alporten Digne-les-Bains körde planet in i en bergssida och samtliga passagerare och besättningsmedlemmar, 150 personer totalt, omkom omedelbart.

I dag presenterade den franska flygsäkerhetsmyndigeten sin slutgiltiga rapport om kraschen. Den innehåller rekommendationer kring rutiner för hur cockpitdörren får låsas under flygning, rapporterar The Guardian.

Sedan tidigare har europeiska luftfartsmyndigheter redan föreslagit att det alltid ska vara obligatoriskt med två personer närvarande i cockpit.

– De här säkerhetsdörrarna som finns på planen kom till väldigt hastigt. Kanske väl hastigt för de har också hindrat personer från att komma in i cockpit när det verkligen är nödvändigt, säger Jan Ohlsson, flygexpert och skribent för sajten Insider Plus.

Utredarna kräver också att alla trafikpiloter ska genomgå återkommande psykologiska utvärderingar för att liknande händelser inte ska inträffa igen.

– Man kan jämföra med vilka regler som gäller för fysiska besvär. Så fort en pilot har minsta lilla hjärtfel blir det flygförbud. Det måste till liknande regler för mentala problem, säger Jan Ohlsson.

Fick inte slå larm

Chefen för den franska flygsäkerhetsmyndigeten, Remi Jouty, säger att målet med rapporten är att identifiera systemfel som lett till att kraschen kunde inträffa. Man har också tittat på den balans som finns mellan patientsekretess och flygsäkerhet och menar att sekretessen måste lyftas när en pilot med psykiska problem upptäcks.

Andreas Lubitz led av depression och hade träffat ett stort antal läkare under året som föregick kraschen. Han led av allvarliga synproblem och insåg att hans tid som pilot närmade sig slutet. Så nära inpå som två veckor före kraschen uppmanades han av läkare att skriva in sig själv på sjukhus för sina psykiska problem.

Enligt tysk lag fick läkarna aldrig larma Lubitz arbetsgivare om hans psykiska tillstånd.

I ljudupptagningen från Germanwingsplanets cockpit hörs hur planets förstepilot bankar på dörren och skriker. Lubitz sitter bara tyst och andas.