Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Här drunknar butikerna i julklappar

Uppdaterad 2018-12-21 | Publicerad 2018-12-20

Kiosker och bensinmackar svämmar över av svenskarnas julklappar.

Aftonbladets fotograf Pontus Orre har följt butiksägarnas panik över den rekordhöga näthandeln sedan Black friday.

– Vi har maxat vad vi kan ta emot, säger Jalil Zanjani, som äger Time i Svedmyra.

Näthandeln väntas slå försäljningsrekord i år igen. Handelns utredningsinstitut (HUI) har spått att den totala handeln under december kommer nå upp till nära 80 miljarder kronor eller 7 817 kronor per svensk.

Samtidigt svämmar postombuden runt om i landet över av svenskarnas julklappar. De vittnar om att paketen är så många att de skymmer varorna som butikerna själva har ute till försäljning.

Aftonbladets fotograf Pontus Orre har under december följt flera postombud i kiosker och bensinmackar i Stockholm och Söderhamn.

– Det finns många panikinlägg på Facebook av postombud som uppmanar svenskarna att skynda sig och hämta sina paket, deras butiker svämmar över. Många svenskar använder postombuden som lagerhållare, de väntar med att hämta ut stora paket för att slippa ha dem stående hemma, säger Pontus Orre.

Handlar för 8 miljarder på nätet

Svenskarna kommer e-handla julklappar för åtta miljarder kronor i år, vilket är en ökning med 15 procent. Det spår Postnord i sin julprognos. 

Helena Sandberg, butikschef och ägare av Snäckans livs i Söderhamn, beskriver tiden runt Black friday, julen och mellandagsrean som ”kaos”.

– Det är lite skrämmande för butikernas framtid på små orter som Söderhamn. Det är ju risk att de får lägga ned, folk sviker och handlar på nätet. Det är billigare och det går jättesnabbt att få hem, säger hon.

Martin Ayres är butikschef på Helsinge bokhandel i Söderhamn. På tre veckor har de tagit emot runt 800 paket.

Vad tänker du som bokhandlare när folk beställer böcker via nätet och sedan hämtar ut det i din bokhandel?

– De som har handlat böcker på nätet kanske inte vantrivs när de får komma in i en bokhandel och hämta paketet. Jag känner inget agg mot dem, det här är framtiden. Men såklart kämpar vi för vår överlevnad, säger han.

Paket i en glassbox

Jalil Zanjani har tillsammans med frun Shabnam Zanjani haft Time Svedmyra i tio år. De använder nu en tom glassbox för att få plats med alla paketen i butiken.

– Vi tar emot så mycket vi kan. Vi har maxat vad vi kan ta emot. Det är upp till Postnord och andra att hitta nya postombud nu. Samtidigt måste vi ta emot paket för att klara hyran, säger han.

Mike, som äger en Direkten-butik i Stockholms, måste ta in extrapersonal redan från Black friday i slutet på november fram till mellandagarna för att klara av det höga pakettrycket.

– Jag måste ta in flera timjobbare för att kunna hantera alla paketen och göra kunder nöjda så de slipper köa. Men det jag går back på, tragiskt nog, är försäljning. Det blir för mycket paket och folk har svårt att hitta de andra varorna. Det är för stökigt, säger Mike, som i dagsläget tar emot runt 400 paket per dag.


Direkten, Stockholm

19-årige Filip blev anställd i Direkten-butiken i Stockholm till följd av det höga trycket av paket.

– Det är så lätt att klicka hem saker via nätet, jag gör det själv regelbundet, säger han.

Hans chef Mike menar att paketen skymmer det andra i butiken.

– Det blir för mycket paket och folk har svårt att hitta de andra varorna. Folk tycker det är för stökigt. Man har pakettjänsten för att folk ska komma in och gynna oss för att vi hanterar deras paket. Det handlar inte om att få in provisionen på paketen, säger Mike som i dagsläget tar emot runt fyra hundra paket per dag.


Snäckans livs i Söderhamn

Linda Hedqvist, Snäckans livs i Söderhamn:

– Det är ju absolut inte bra för handlarna, det förstår man ju. Det kommer paket från alla möjliga branscher. Apoteket, kläder och hur mycket sportgrejer som helst. Jag förstår om butiker behöver lägga ner.

Vad tänker du om konsumtionen som e-handeln kanske bidrar till?

– Jag hoppas att den inte kommer öka. Jag hoppas på årets julklapp, återbruk. Det tycker jag låter smartare. I stället för att handla på sig en massa saker för att det är billigt.


Helsinge bokhandel i Söderhamn

Martin Ayres, butikschef på Helsinge bokhandel i Söderhamn, har på tre veckor tagit emot runt 800 paket.

Vad tänker du som bokhandlare när folk beställer böcker via nätet och sedan hämtar ut det i din bokhandel?

– De som har handlat böcker på nätet kanske inte vantrivs när de får komma in i en bokhandel och hämtar paketet. Jag känner inget agg mot dom, det här är framtiden. Men såklart kämpar vi för vår överlevnad.


Alviks kontorsmaterial, Bromma

Metin Cebbar, Alviks kontorsmaterial, får i snitt 500 paket per dag. Tisdagar är den dag i veckan när flest paket kommer.

Vad tänker du som postombud kring e-handeln?

– Jag tycker det är bra, det ligger ju också i mitt intresse att folk beställer varor. Vi tjänar ju på det, säger han och skrattar.

Tror du att folk handlar mer för att det är lätt på nätet?

– Absolut, folk handlar mer och mer. Det sitter hemma eller på kontoret och beställer, det här är framtidens melodi. Det ökar varje år och det märker vi tydligt.


Time Svedmyra, Enskede

Jalil Zanjani har tillsammans med sin fru Shabnam Zanjani drivit Time Svedmyra i 10 år.

– Hade inte min fru kunnat jobba här vet jag inte hur det hade gått.

Jalil beskriver hur mycket resurser pakethanteringen kräver samtidigt som ersättningen per paket är låg.

Känner du som postombud att ni gör grovjobbet inom e-handeln?

– Absolut. Börshajarna tar alla pengarna. Egenföretagarna är samhällets slavarbetare. Ingen semester och vi jobbar från 05:30 till 21:00.

– Vi behöver ha pakethanteringen för att klara av hyran och alla andra utgifter.

Innan vi lämnar butiken förklarar Jalil att de har planerat att ta bort tidskriftshyllan för att få plats med fler paket.

Känns det inte tragiskt?

– Jag säljer kanske ett magasin per dag. För oss är det mer ekonomiskt att få plats med fler paket än att ha kvar tidningarna.
– Det går inte inte stoppa utvecklingen. Man måste följa med.