Nu mister styrelsen makten
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-01-13
Nu mister Saabs svenske vd makten. På tisdagen tog likvidatorerna Peter Törngren och britten Stephen Taylor över styrrodret.
– Vi kommer att börja arbeta med uppgiften i morgon, onsdag, säger Peter Törngren till Aftonbladet.
Klockan 15 på tisdagen förlorade Saabs styrelse makten. Då trädde två utsedda likvidatorer i dess ställe. Bolagsverket utsåg svenske advokaten Peter Törngren och brittiske revisorn Stephen Taylor i rollerna. Det är ovanligt med två likvidatorer, men eftersom Stephen Taylor tidigare arbetat med Saabs rekontruktion fanns där risk för jäv, ansåg Bolagsverket.
När Aftonbladet når Peter Törngren ska han gå och lägga sig. Det är en stor dag i morgon.
– I morgon börjar vi med allt. I nuläget vet jag ingenting men i morgon ska vi ha möte, säger han.
Att en likvidator tar över företaget innebär att den nuvarande styrelsen med vd Jan Åke Jonsson i spetsen förlorar makten. Men de har fortfarande kvar sina anställningar.
– Arbetsrättsligt så bibehåller vd och styrelsen sin anställning, säger Törngren.
Likvidatorns uppgift är att sälja företagets tillgångar och få in pengar till fordringsägare.
Saab har bara några dagar på sig
Saab har nu bara några dagar på sig att anta de bud som finns, säger GM:s europachef Nick Reilly till Aftonbladets bilexpert Robert Collin på plats i Detroit.
– Beskedet om nedläggning kan komma redan i morgon, säger Robert Collin.
Om GM beslutar lägga ned Saab i morgon kommer produktionen att fortsätta i högst tre veckor, säger Reilly. Sex månader månader senare ska avvecklingen av företaget vara klar.
Reilly ger dystra besked till Aftonbladets Robert Collin. Tidigare har det talats om att anställda på svenska Saab ska kunna behålla jobbet vid en nedläggning genom att hjälpa kinesiska Beijing Automotive. Det kinesiska företaget har köpt rättigheterna till Saabs gamla 9-5 och 9-3 modeller och behöver hjälp med monteringen. Projektet sades ta flera år.
Men Reilley avslöjar nu för Aftonbladet att projektet endast sträcker sig över några månader.
– Det innebär att de anställda på Saab får mycket sämre villkor än de trodde, säger Collin.
Reilly säger att Saabs anställda kommer att "skingras för vinden". Den enda del av Saab som GM tänker behålla är Power train. De har GM fortfarande användning för, uppger Reilly.
I dag arbetar cirka trehundra anställda på Saab Power train. Totalt antal anställda på Saab är 3500.