Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Beslutet: Sverige ska få egna brandflygplan

Uppdaterad 2020-01-27 | Publicerad 2020-01-26

Ett italienskt brandflygplan i arbetet med att bekämpa den omfattande skogsbranden utanför Ljusdal under sommaren 2018.

Frågan om Sverige behöver brandflygplan har dragits i långbänk och fick nytt bränsle efter de omfattande skogsbränderna under 2018.

Nu har MSB satt ned foten och påbörjat en upphandling.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har påbörjat upphandling av en tjänst som består av två mindre vattenskopande brandflygplan med tillhörande besättning under 2020–2023, med möjlighet att utöka tjänsten till fyra flygplan under 2021–2023.

Varje flygplan ska kunna släppa minst 3 000 liter vatten per fällning, något som är minimikravet för att kunna bidra till EU:s civilskyddsmekanism. Jakob Wernerman, chef för nationella insatser och civilskydd på MSB, säger att flygplan och helikoptrar endast är ett komplement till insatser på marken, men att de kan spela en avgörande roll för att stoppa bränder i ett så tidigt skede som möjligt.

– Helikoptrarna som vi haft sedan 2019 har kunnat fälla 800–1 300 liter vatten. Flygplanen har en större kapacitet per fällning, och klarar också av att ganska snabbt ta sig över lite längre distanser, säger Wernerman.

Större medvetenhet

Inköp av skopande brandflygplan har varit på tapeten länge. Redan under 1990-talet provades en kanadensisk modell i Sverige men dåvarande Räddningsverket ansåg att planet var för dyrt.

Upphandlingen är ett led i ett regeringsuppdrag att stärka beredskapen och Wernerman förklarar att diskussionen om brandflygplanens vara eller icke vara fick ett uppsving efter sommaren 2018. Då hjälpte inlånade italienska och franska plan till med att släcka de omfattande bränderna.

– Vi ser också en annan medvetenhet både hos myndigheter och hos allmänheten att klimatförändringar leder till att skogsbränder även i vår del av världen kommer att bli mycket vanligare, säger han.

Större flygplan i framtiden

MSB vill att lärdomarna från arbetet med mindre skopande flygplan ska ligga till grund för att eventuellt upphandla större skopande flygplan, som är mer effektiva, i ett nästa steg.

– Vi behöver lära oss att fälla vatten från luften med skopande flygplan, vi har inte den erfarenheten i Sverige. Då tror vi att det lämpar sig ganska väl att använda den här typen av mindre flygplan som kommer att kunna användas enkelt och smidigt och som det är en annan prislapp på än de större skopande flygplanen, säger Wernerman.