Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

CNN nobbar Trumps ”fake news”-annons

Publicerad 2017-05-03

Donald Trump ville att CNN skulle sända hans reklamfilm där flera journalister – däribland kanalens egna – stämplas som ”fake news”.

CNN sa nej. Det tycker Trump-lägret är censur.

”Mainstream-medier är inte ’fake’ och därför är annonsen falsk”, meddelar tv-kanalen.

Donald Trump har bara varit president i drygt 100 dagar, men kampanjar redan hårt för att vinna fler amerikanska väljares stöd.

Hans kampanjstab skickade in en reklamfilm till tv-kanalen CNN, som Trump återkommande har kallat ”fake news”, falska nyheter. Under 30 sekunder intygar en berättarröst att USA är på väg framåt under Trumps ledning.

”Du hade inte trott det om du följde nyheterna”, säger rösten – och stämplar orden ”fake news” över fyra journalister. En av dem är CNN:s reporter Wolf Blitzer.

Bad dem ta bort det

CNN har nobbat annonsen. De hänvisar till sin allmänna annonspolicy, som säger att annonser måste vara sanningsenliga.

”Mainstream-medier är inte ’fake news’ och därför är annonsen falsk”, meddelar tv-kanalens kommunikationsavdelning på Twitter.

CNN ska ha bett Trump-staben ta bort ”fake news”-segmentet. Om så görs kan de tänka sig att sända presidentens annons.

”Enligt vår policy kommer den att godkännas enbart om den grafiken raderas. Så ligger det till.”

”Lojala supportrar vet sanningen”

Presidentens stab tycker att tv-kanalen utövar ren och skär censur genom att inte sända deras annons. Det rapporterar New York Times.

”Genom att neka vår annons har CNN bevisat att de stödjer censur, är partiska och räds ett annat perspektiv”, säger Michael Glassner, den högste chefen för Trumps kampanjkommitté, i ett uttalande.

I reklamfilmen hävdas det att USA ”sällan har sett sådana framgångar” som under Donald Trumps första 100 dagar i Vita huset.

”President Trumps lojala supportrar vet sanningen: Mainstream-media vilseleder, förvillar, luras och distraherar”, säger Glassner.

”Tydlig politisk manöver”

CNN har, som alla mediehus, rätt att neka annonser. Det säger Kyle Pope, chefredaktör för den mediegranskande branschtidningen Columbia Journalism Review, till New York Times.

Pope poängterar också att Donald Trump med jämna mellanrum ställer upp på intervjuer med samma medier som han kallar ”fake”:

– Det är tydligt att detta är del av en politisk annons, från en politisk kampanj, eftersom det blir allt tydligare att mantrat om ”fake news” är en politisk manöver mer än något annat.