Rektor inför akut mobilstopp på skola
Publicerad 2017-02-28
När rektorn Marika Andersson på Sandgärdskolan fick veta att elever smygfilmar både varandra och lärare införde hon direkt ett akut mobilförbud på skolan, skriver Borås Tidning.
Marika Andersson på Sandgärdskolan fick nys om att elever smygfilmade både varandra och lärare för att publicera på sociala medier. Som chef ansåg Sandgärdskolans rektor Marika Andersson att hon ur ett arbetsmiljöperspektiv var tvunget att agera.
– Tyvärr fick jag akut införa mobilförbud på alla lektioner, säger hon till Borås tidning.
Under måndagsförmiddagen skickade skolan ett brev till alla skolans föräldrar och förklarade att det från och med nu var slut med mobiltelefoner under lektionerna. I brevet beskrev skolledningen att bilder och filmer spridits för att förnedra och håna lärare och elever och att telefonerna läggas i en låda hos läraren hädanefter. Föräldrarna uppmanas också att inte ta kontakt med sina barn via mobilen under skoltid.
Skolledningen skriver också: ”Vi ser oerhört allvarligt på det som har inträffat och önskar att ni samtalar om det hemma. Lämpligt är också att ni tittar, framför allt på era barns Instagramkonto. Eftersom merparten av eleverna inte är straffmyndiga så är innehållet på deras sociala media ert ansvar som vårdnadshavare.”
”Harmlösa filmer”
Marika har sett en del av det som har smygfilmats och enligt henne är det inte bara på hennes skola som fenomenet förekommer.
– Det var ganska harmlösa filmer, man smygfilmar lärare och elever på lektioner. Men eftersom det är så utbrett blir det svårt att ta i varje enskilt ärende, de är så många, säger hon.
På tisdagsmorgonen var några av eleverna arga och ville ha besked om varför mobilförbudet hade införts.
– Jag har också fått reaktioner på mejl från vårdnadshavare som tycker att det här är bra. Och det har tydligen varit ett flöde på Facebook och Twitter, där de är positiva.
Marikas förhoppning är ändå att situationen ska förbättras med tiden.
– Jag har hela tiden drivit min skola så att jag vill försöka lära våra barn att leva här och nu, med de förutsättningar de växer upp i. Jag vill att vi ska försöka lära oss att hantera verktygen. Jag är egentligen emot förbud, jag vill hellre jobba på att hitta lösningar som faktiskt gör att vi kan använda de här fantastiska verktygen på ett bra sätt, säger hon och fortsätter:
– Men här visar det sig att vi har gått bet, det har vi inte riktigt lyckats med. Och vad det beror på får jag fundera kring. Men jag är en obotlig optimist när det gäller våra barn.