Aftonbladet Uppsala gör brakentré med mingelfest
Uppdaterad 2020-01-17 | Publicerad 2020-01-16
Alla Uppsalas namnkunniga var bjudna till realesefest för Aftonbladet nya lokalsatsning i stan.
Statsvetaren och Uppsalabon Stig-Björn Ljunggren tror att det finns mycket lokalt kvällstidningsstoff ute på orterna.
– Kvällstidningarna måste ha tentaklerna ute och bevaka nu när de lokala tidningarna försvinner. Uppsala är ju en förstad till Stockholm, även om många inte vill se det så, och det känns rätt naturligt att Aftonbladet finns här, säger Stig-Björn Ljunggren.
Han tror att Uppsalas medieklimat kan må bra av en ny aktör på orten.
– Upsala Nya Tidning har ju varit ensamma här sen 80-talet, så lite konkurens är bara bra. Jag håller med om det Kalle Sandhammar sa, att UNT bara kan bli bättre av att Aftonbladet är här.
Succéstarten
Att Uppsalaborna är positiva till en ny aktör blev tydligt då Martin Ekelund, chef för lokalsatsningen, redogjorde hur den nya lokalsajten besökts under uppstartsveckan. På bara fyra dagar är Aftonbladet Uppsala uppe i samma besökssiffror som den lokalsatsningen som gjordes i Malmö för sex månader sen.
Det var inför hundratalet gäster som publisher, VD och ansvarig utgivare Lena K Samuelsson, under torsdagen, berättade om Aftonbladets syfte med sin lokala satsning. Till sin hjälp hade hon löftet till läsarna som hamrades in redan under 90-talet: ”Vi ska göra Sverige lite bättre, världen lite mer begriplig och livet lite lättare.”
– När jag kom tillbaka till Aftonbladet efter några år på SvD så tog vi fram den här igen. Varför vi säger ”lite” kanske vissa frågar sig. Till det svarar jag att vi gör vår del, säger Lena K Samuelsson.
”Det är kul, kul för Uppsala”
En av många gäster vid Saluhallen i Uppsala var kanalchef på SVT Uppsala, Daniel Legue. Trots att en ny aktör har kommit till stan så ser han tidningen som ett komplement till sin egen bevakning.
– Det är kul, kul för Uppsala. Jag hoppas ni bjuder på lokal journalistik. Bara för att vi funnits här länge betyder inte att det är full täckning på allt, säger han.
Vad tror du vi har att lära av er på SVT Uppsala?
– Jag fattar Aftonbladet ”take”. Men det hade varit kul att se saker som inte bara är klickiga, jag ser fram emot att se längre reportage och sånt.
Vad tror du att ni kan lära er av oss nu då?
Vi kan nog lära oss att vara tydligare, och ha raka vinklar, säger Daniel Legue, kanalchef på SVT Uppsala.