Färre elever får särskilt stöd
Publicerad 2019-10-28
Elever har rätt att få särskilt stöd i grundskolan om de riskerar att inte uppnå kunskapsmålen. Utvecklingen är samtidigt att andelen elever som får särskilt stöd minskar.
Under läsåret 2012/2013 var det 13,9 procent av eleverna som deltog i ett åtgärdsprogram för särskilt stöd. Under läsåret 2018/2019 hade den andelen sjunkit till 5,2 procent, enligt siffror som Skolverket tagit fram för Dagens Nyheter.
Och andelen elever med neuropsykiatriska funktionshinder som fick stöd för att gå i en särskild undervisningsgrupp har också minskat under perioden, från 1,4 procent till 1,1 procent.
Omkring hälften av landets grundskolor använder inte det särskilda stödet på rätt sätt, visar rapporter från Skolinspektionen. Till exempel hade en skola av tre som granskades under det första halvåret i år inte utrett behoven tillräckligt fort.