Läraren Anna-Karin slutar: ”Hemskt hur elever beter sig”
Publicerad 2018-01-11
Anna-Karin Gustafsson har jobbat som lärare under flera år men nu slutar hon. Detta på grund av att eleverna kör över lärarna då det saknas gemensamma ordningsregler, skriver hon i en insändare i Helsingborgs Dagblad.
– Vuxenvärlden är rädda för att sätta ned foten, säger hon till Aftonbladet.
Anna-Karin Gustafsson har jobbat som lärare under en längre tid på olika skolor i Skåne. Under sina år inom yrket har hon upplevt samma problem som många lärare vittnar om – att det är svårt att få till undervisningen och att de jobbar under stress och press.
– Det är samma krav och prestationsångest överallt. Tiden räcker inte till, det är jättemycket att göra på en tid som inte ens existerar.
Det här är dock inte den största anledningen till att Anna-Karin nu kastar in handduken och slutar som lärare. Hon slutar på grund av ett arbetsklimat där vissa elever tillåts köra över lärare, men även sina klasskamrater, menar hon. Enligt henne tillåter inte skolchefer att lärare till exempel kastar ut stökiga elever ur klassrummet – trots att man har den befogenheten enligt skollagen.
– Vuxenvärlden är rädda för att sätta ned foten, vi värnar om barnen men det blir för mycket ibland. I vissa klassrum och skolor är det helt galet, man tror inte att det är sant. Jag tror inte föräldrar vet hur dåligt det är. Det är fruktansvärt och hemskt hur elever kan bete sig ibland, säger hon och fortsätter:
– Det här blir ju jättestökigt, det blir sämre kvalitet på undervisningen när man har vissa elever som inte lyssnar på lärare och stökar jättemycket. Jag har planerat min lektion men kan inte få tyst på dem, jag kan inte förklara det jag vill.
”Måste prata mer om ordningsregler”
Därför föreslår hon att man har gemensamma och tydliga ordningsregler i den svenska skolan. I en insändare i Helsingborgs Dagblad föreslår hon bland annat följande:
Lektioner är något speciellt – det är en helig tid som ska respekteras av alla. Att kliva in i ett klassrum ska kännas annorlunda; man ska nästan kunna ta på kunskapskoncentrationen.
Som det är just nu finns det tillvisso ordningsregler men de följs inte menar hon.
– Man måste ta itu med vilka krav vi ställer på barn redan i lågstadiet. Att det är viktigt hur vi uppför oss, att vi är schyssta mot varandra, respekterar varandra och att vi fokuserar på undervisningen och kunskapen som berikar oss – det är det som gör oss till starka människor i framtiden.
Det finns politiker som har pratat om att införa ordningsregler men det tror hon inte kan lösa problemet. Utan rektorer måste ta mer ansvar och se till att det är ordning i skolorna.
– Vi måste prata mer om ordningsregler, vilka beteenden som accepteras och vad vi kräver i vår arbetsmiljö, säger hon.