Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

48 timmar till konkurs

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-15

Nu avgörs Saabs framtid i Sverige

Saabs ägare funderar på konkurs.

Om 48 timmar kan allt vara över för det svenska bilmärket.

– Jag är djupt oroad, säger Trollhättans kommunalråd, Gert-Inge Andersson (S).

På tisdag, klockan 23 svensk tid, ska Saab Automobiles krisdrabbade ägare General Motors, GM, presentera ett åtgärdsprogram för den amerikanska kongressen.

Företaget behöver ytterligare fyra miljarder dollar, nära 34 miljarder svenska kronor, i krislån för att undvika konkurs.

Läggas ner eller säljas

Men redan i går kväll kom uppgifter om att GM:s ledning funderar på att begära ett så kallat konkursskydd för att kunna driva företaget vidare.

Enligt tidningen The Wall Street Journal skulle då Saab kunna bli en oönskad tillgång som kan likvideras – vilket troligen innebär nedläggning.

Presentationen på tisdag blir förmodligen också avgörande för de intensiva förhandlingar mellan den svenska regeringen och GM som pågår just nu.

Lån på fem miljarder

Frågan är om regeringen går med på att garantera ett lån till Saab på drygt fem miljarder kronor hos den Europeiska investeringsbanken. Säger den svenska regeringen nej riskerar bilproduktionen i Västsverige att bli ett minne blott.

Ett av Saabs största problem den djupa integrationen i GM. Det gör det extra svårt för den svenska regeringen att få garantier om att eventuella skattepengarna verkligen stannar i Sverige.

– Ett problem är att definiera vad Saab är så att man kunde bryta loss det, merparten av Saab-bilarna tillverkas i ett annat land än Sverige. Egentligen finns det inget Saab mer än varumärket och emblemet, säger Hans Rothenberg,

Moderat ledamot i riksdagens näringsutskott där man följer händelseutvecklingen.

Läget är kritiskt

Gert-Inge Andersson (S), kommunalråd i Trollhättan, hade kontakt med Saabs vd Jan-Åke Jonsson senast i onsdags.

– Han säger att läget är kritiskt för företaget och att regeringens garanti för ett lån är avgörande, säger Gert-Inge Andersson.

Vad som händer om regeringen säger nej till GM och Saab finns det ännu inga besked om.

– Jag hoppas verkligen att regeringen har tittat ordentligt på konsekvenserna om de tänker säga nej. Det här handlar inte bara om att cirka 2 500 Trollhättanbor riskerar att bli utan jobb. Räknar man in alla underleverantörer till Saab handlar det om mellan

40 000 och 50 000 arbetstillfällen i hela landet, säger Gert-Inge Andersson.

– Om regeringen säger ja finns det stora framtidsutsikter för Saab i Trollhättan, då det finns planer på att lägga mer produktion här som kan innebära nyanställningar. Det står och väger mellan himmel och helvete kan man säga.