Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Regeringens utredare: "Stoppa mobiler i skolan"

Publicerad 2014-09-09

Jan Björklund (FP) och regeringens utredare Mette Fjelkner.

Stoppa mobiltelefoner under lektionerna.

Det är en av åtgärderna regeringens utredare Metta Fjelkner föreslår i dag.

– Upp till två års tid av grundskolan kan tas upp av tjafs om störande moment, säger Fjelkner – och får uppbackning av Jan Björklund.

– Ett kraftfullt slag i luften, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Klockan 11 presenterades regeringens rapport om Ordning och reda i skolan av regeringens särskilda utredare, Metta Fjelkner, tidigare ordförande i Lärarnas riksförbund.

Utredningen hänvisar till Pisa-undersökningen, där många elever uppger att de upplever sig störda.

– Störningsproblematiken för elever i Sverige är nästan uppe i 50 procent, säger Metta Fjelkner.

Ordningsomdömen på högstadiet

Fjelkner föreslår att ordningsomdömen ska kunna införas på högstadiet och gymnasiet.

– Vi har fått veta från samtal med elever och lärare att man talar väldigt lite om vilka regler som finns.

Rektorn ska i nära samarbete med lärare, föräldrar och elever besluta om omdömena ska införas. Det kommer alltså inte vara samma regler över landet, utan regler som gäller lokalt.

– Blir det bättre ordning i klassrummet minskar arbetet med att vidta åtgärder mot störande moment i klassrummet, säger Fjelkner.

Två år till tjafs

Hon vill även stoppa störande föremål som mobiltelefoner i klassrummen.

– Mobiltelefoner är ett problem. Lärare ska inte behöva ta lektionstid på att plocka grejer.

Enligt Fjelkner har studier visat att sammanlagt upp till två år av grundskoletiden kan gå åt, om tio minuter av varje lektion går åt till tjafs om störande moment.

– Det drabbar mest de svaga eleverna.

När en lärare visar ut en elev från en lektion måste den dokumentera situationen.

– När jag som lärare gör det busar alla andra och det blir mer stök i klassrummet. Det kan bli så att man inte vidtar någon åtgärd alls, eller så dokumenterar man efteråt. Det finns många exempel där lärare berättat om fullständigt ohållbara situationer i praktiken.

Lärare rädda anmälas

Fjelkner vill att fler personalkategorier än lärare ska kunna få befogenheter för att styra upp ordningen i skolan.

– Vi behöver en genomgående analys om detta.

Utredaren efterlyser också genomlysning av vilket stöd lärare upplever då de ingriper mot elever i akuta situationer.

– Många lärare vågar inte ingripa, eftersom de inte alltid upplever stöd av sin rektor. Att göra lärare rädda för att ingripa i akuta situationer för att de är rädda för rättsliga efterspel är inte bra. Samtidigt ska inte elever kränkas. Detta måste ses över.

Björklund: "Regeringen bakom förslagen"

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) säger:

– Det är de svagaste eleverna som drabbas när det är bråkigt och stökigt i klassrummen. Det är en viktig orsak till sjunkande Pisa-resultat.

Björklund säger att regeringen står bakom de två konkreta förslag utredaren kommer med: att införa lokala ordningsomdömen och att ge lärarna rätt att beslagta störande föremål som mobiler.

– Det är ett mycket stort problem i våra klassrum. De flesta tioåringar har mobiltelefoner som de tar in i lektionssalen.

– Från regeringens sida kommer vi gå vidare med dessa båda förslag, säger han.

Björklunds lösning: en låda

Till Aftonbladet säger Björklund om mobilförbudet:

– Det är varje lärare och skola själv som får möjlighet att fatta ett sådant beslut. Problemet som finns är när explosionen av sociala medier och att alla ungdomar över tio-elva årsåldern har mobiler i dag gör att det blir väldigt stötigt på lektionerna. Eleverna sitter och spelar på mobilen eller är aktiva på sociala medier i stället för att lyssna på läraren och koncentrera sig på undervisningen.

Hur ska det rent praktiskt gå till?

– Det får man ju lösa men till exempel så kan man ha en låda innanför dörren och när eleverna går in så stänger man av telefonen och lägger ner den där och sen får man ta den när man går ut igen. Men vi får se hur vi löser det där.

Och de elever som inte vill lämna ifrån sig mobilerna då?

– Vitsen med lagstiftning är att då har läraren lagstöd för att ändå bestämma att så ska det vara.

Lärarförbundet: "Slag i luften"

Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande, anser att Fjelkners mobilförbudsförslag är något som i praktiken redan är möjligt:

– Mobiltelefonförbudet är ett kraftfullt slag i luften. Redan i dag kan lärare beslagta mobiltelefoner om de stör undervisningen. Det här visar tydligt att politiker och utredare måste satsa på förslag som gör verklig skillnad.

Även ordningsomdömena anser Sirén vara tandlösa.
– Ordningsbetygen kommer betyda något för de elever som redan sköter sig. För elever med ordningsproblem blir det en ickeåtgärd. Ickeåtgärder har skolan inget behov av.