Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

"Strejken kan leda till ny miljardförlust"

Publicerad 2015-03-04

Sjunkande aktiekurs, dyr strejk och små kostnadsmarginaler pressar flygbolaget

Strejken i flygbolaget Norwegian har kraftigt utökats och påverkar nu svenska resenärer i högsta grad.

För Norwegian är krisen ett faktum.

Ju längre strejken pågår, desto mer kostar den.

Och den kostar i både anseende och pengar.

– Strejken kan leda till en ny miljardförlust, säger Christer Åström som är flygexpert och journalist på tidningen Flygrevyn.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef vid Norwegian, bekräftar att strejken kommer bli dyr.

– Självklart är det mycket kostsamt med en strejk. Vi har ingen översikt över hur mycket det har kostat hittills, men självklart är det inte hållbart i längden, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef vid Norwegian till Aftonbladet.

35 000 resenärer

För varje flygplan som inte lyfter, skenar kostnaderna för krisbolaget Norwegian.

Men själv vill Charlotte Holmbergh Jacobsson helst fokusera på de drabbade kunderna just nu. Totalt beräknar Norwegian att över 35 000 resenärer drabbas bara under onsdagen.

– Det är väldigt tråkigt och göra vad vi kan för att ta hand om drabbade resenärerna så gott det går.

Skapar väldig oro

Norwegian som är det näst största flygbolaget i Skandinavien, ställer idag in i stort sett samtliga inrikesflygning i Sverige, Norge och Danmark till en följd av strejken där 700 piloter i Skandinavien nu deltar. Dessutom är nästan alla flygningarna mellan Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors inställda.

Påverkar strejken ert anseende och rykte hos resenärerna?

– Ja, det är klart att det skapar en väldig oro och vi tycker den här situationen är väldigt, väldigt tråkigt och vi förstår verkligen om passagerar är oroliga nu. Vi ska göra vad vi kan för att hjälpa dem.

Back med 1,6 miljarder

Norwegian är ett företag i kris i en hårt konkurrensutsatt bransch.

– Förra året gick vi back 1,6 miljarder norska kronor och det är självklart att vi måste skära i våra kostnader. I flygbranschen är kostnadsmarginalerna väldigt små.

I takt med att konflikten har förvärrats har Norwegians aktiekurs sjunkit kraftigt. På en vecka har värdet sjunkit med 12 procent och sett över en månad är fallet över 25 procent.

Måste banta

Enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson måste Norwegian dra ner på kostnaderna för att överleva. Hon berättar att man från företagets sida anser att piloternas krav är orimliga.

– Vi har inte möjlighet att gå med på dem. De vill styra i företaget och ha kollektivavtal i moderbolaget trots att de är anställda i dotterbolaget, vilket är omöjligt. Företaget måste självklart styras av ledningen.

Låga biljettpriser

En följd av konkurrensen är att biljettpriserna är väldigt låga.

Borde det kosta mer att flyga?

– Det kan man kanske tycka, men resenärerna vill ju betala så lite som möjligt och så har branschen har utvecklats.

Hur stor är krisen för Norwegian?

– Det är klart att det är allvarligt med en strejk och jättetråkigt att vi inte har lyckats komma överens med NPU och Parat. Men vi tänker i första hand inte på kostnaderna utan på hur vi ska ta hand om våra resenärer.

Hur länge tror ni konflikten kan pågå?

– Det är väldigt svårt att spekulera i, utan vi måste ta en dag i taget. Just nu är positionerna låsta, men dagen har precis börjat. Vår dörr står öppen och finns det intresse för nya diskussioner så är vi intresserade.

Is i magen

Hon uppmanar oroade resenärer att ha lite is i magen om man har resor planerade längre framöver.

– Vi rekommenderar att man följer informationen på våra hemsidor. Och resor utomlands, exempelvis till USA, är inte drabbade. Det är inrikesflygen och flygningar till de skandinaviska huvudstäderna som påverkas.

Vad kan oroade resenärer göra i nuläget?

– Följ informationen på vår hemsida. Man kan också ringa vårt nummer som vi har upprättat.

Dina rättigheter vid en flygstrejk:

Har du drabbats av en inställd flygning på grund av strejken?

Då har du främst tre rättigheter du måste känna till:

Rätt till ombokning snarast möjligt eller återbetalning av biljetten.

Rätt till mat och dryck.

Rätt till hotell.

Fast utomlands efter att flygningen har ställts in?

Flygbolagen är skyldiga att omboka dig till din destination och transporten ska vara likvärdig. Du har rätt att boka om din flygning själv och få ersättning även för det om inte flygbolaget gör det. Dock ska du först prata med ditt flygbolag.

Är flygningen inställt och du har fått besked att du själv måste ordna med hotell och mat mot retroaktiv ersättning?

Flygbolaget måste erbjuda passagerare mat, dryck och hotell som står i proportion till väntetiden. Om bolaget inte gör det, följer bolaget inte reglerna och blir då skadeståndsskyldiga mot passagerarna. Spara alltid kvitton för dina eventuella utlägg.

Rätt till kompensation för att ens flygning blev inställd?

Enligt huvudregeln har passagerare alltid rätt till kompensation om deras flygning ställs in. Men det finns ett undantag: Om det rått extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas, även om alla rimliga åtgärder vidtogs. Strejk kan vara en sådan omständighet. Exempel på rimlig åtgärd kan vara att flygbolaget ombokar dig. Det kan vara även till andra flygbolag än det aktuella.

Avbokat flygresan, men har betalat för hotell på resmålet. Får man ersättning för hotellkostnaden?

Huvudregeln ger dig rätt till ersättning, men med ett undantag.

Om det varit omöjligt för flygbolaget vidta åtgärder för att undvika skadorna, får man inte ersättning. Bedömning görs i varje enskilt fall.

Till följd av att flygningen ställdes in, har kostnader uppstått. Missad arbetsinkomst, missad hotellnatt eller missad anslutning till flyget. Har man rätt till ersättning?

Huvudregeln ger dig rätt till ersättning, men med ett undantag. Om det varit omöjligt för flygbolaget att vidta åtgärder för att undvika skadorna, får man inte ersättning. Bedömning görs i varje enskilt fall.

KÄLLA: Konsumentverket

Följ ämnen i artikeln