Här byter Statoil namn – för att locka fler kvinnor
Publicerad 2016-05-03
Från och med i dag kan du inte längre tanka din bil på Statoil.
Den numera kanadensiska bensinkedjan byter nämligen namn – till Circle K.
– Denna förändring ligger helt rätt i tiden, säger Morgan Wiktorsson, vd på Circle K i Sverige.
I dag den 3 maj kommer Statoilmackarna i Europa att byta namn till Circle K. Först ut är macken Länna/Skogås utanför Stockholm.
– Denna förändring ligger helt rätt i tiden och ger oss stora möjligheter. Vi hoppas kunna göra Circle K lika, eller ännu mer omtyckt och familjärt, som Statoil varit. Nu går vi in i en ny fas som del av ett starkt globalt varumärke med en tydlig lokal förankring, säger Morgan Wiktorsson, vd på Circle K i Sverige, i ett pressmeddelande.
”Vill locka kvinnor”
När namnbytet annonserades i slutet av förra året sa Statoils marknadschef till branschtidningen Resumé att det delvis var ett sätt att locka kvinnor.
– Statoil är ett starkt varumärke. Vår utmaning blir att skapa ett lika starkt varumärke på kort tid. Jag tror att sköter vi det här rätt har vi en möjlighet att behålla våra trogna kunder, men samtidigt nå en ny målgrupp i yngre personer och kvinnor. Det blir lättare att ta till sig butiksutbudet med Circle K. Statoil signalerar oljebolag, sa marknadschef Johan Backman då.
”Samma platser, samma produkter”
Under det kommande året kommer 490 Statoil-mackar att byta skepnad, bland annat kommer den klassiska blå färgen att ersättas av rött, vitt och orange.
– Våra kunder kommer fortfarande att möta samma vänliga personal hos oss, vi ligger kvar på samma platser och erbjuder samma produkter och tjänster som vi har varit kända för som Statoil, säger Jacob Schram, Europa-vd inom den kanadensiska koncernen Couche-Tard som 2010 köpte bensinkedjan av norska Statoil.
Även Statoilkortet kommer att kunna fortsätta att användas som vanligt.
Först 2018 kommer varumärkesbytet på Europas 1 500 stationer att vara helt genomfört.