Inredningssuccén satsar på bli ledande inom hållbarhet
Uppdaterad 2020-09-30 | Publicerad 2020-09-26
Från snickrande i föreningens källarlokaler och Blocketförsäljning, till en av Sveriges snabbast växande inredningsbutiker med utmejslat hållbarhetstänk och hockeyklubbe-tillväxt. Reforma är en kavat aktör på möbelmarknaden som tagit fart ordentligt det senaste året.
– Hållbarhetsaspekten har varit jätteviktig del i framgången, säger VD Linnea Sweijer.
E-handeln Reforma gör succé med sitt hållbarhetsfokus.
Företagets Uppsalabördiga VD Linnea Sweijer drömde om att driva eget som student på Handels – men hon trodde inte att det skulle bli en möbelfirma. Det blev en lycklig slump som föddes ur ett praktiskt problem: dyra och tråkiga möbler.
– När jag pluggat färdigt och köpt min första lägenhet i Stockholm slog det mig hur dyrt det är att köpa möbler, om man vill ha lite unika grejer och inte bara det billigaste från de stora kedjorna. Så jag började helt enkelt tillverka egna möbler. Min mamma har jobbat som designer och jag antar att jag fått med mig lite av den kreativa biten från henne.
Snickrade i källaren
Det började som hobbysnickrande. Linnea Sweijer byggde sina egna möbler i bostadsförenings källare, utan en tanke på att göra business av det. Men vänner och bekanta började förhöra sig om inredningen.
– Då tänkte jag att jag kanske skulle kunna börja extraknäcka på mitt hemmaslöjdande via Blocket.
Under helgerna och fritiden förvandlades hemmet således till en Blocketmottagning. Men det flög snabbt så bra att Linnea snart bestämde sig för att starta ett bolag och sälja möbler under mer ordnade former via en webbshop. I flera år drev hon företaget vid sidan om sitt vanliga jobb men 2013 bestämde hon sig för att satsa helhjärtat. Från att bara sälja egendesignade möbler utvecklades företaget till en mix av egen design och vintage samt återförsäljning av andra varumärken.
– Vi tog inte in riskkapital utan har vuxit organiskt sedan start. Ganska sakta men säkert. Den där hockeyklubbe-tillväxten kom förra året.
Aggressiva klimatmål
Framgångsreceptet? Att satsa på hållbarhet och klimatmål som de själva kallar aggressiva.
– Hållbarhetstänket har funnits med sedan start men förra året gjorde vi en genomlysning av bolaget: hur mycket utsläpp vi generar, hur mycket kan vi minska. Vi bestämde oss för att klimatkompensera 200 procent – och började kommunicera att vi är på god väg och vill bli den leda aktören inom hållbarhet. Det har funkat bra.
Ännu en pinne i framgången har varit pandemin, tror Linnea Sweijer.
– Jag är övertygad om att vi fått skjuts under corona. Den fysiska handeln har ju flyttat ut på nätet, och hem och fritid har vuxit i och med att människor sitter hemma.
Nyligen formulerade inredningsfirman en vision: att 2025 vara den aktör inom möbler och inredning som har minst klimatpåverkan, bland annat genom att enbart tillverka möbler med återvunnen plast och stål och att produktionen ska äga rum i fabriker med gröna elavtal.
– Vi vill gärna påverka branschen med vårt hållbarhetstänk, vara en ledande aktör för att påverka andra. Men vi vill inte växa på bekostnad av hållbarheten, säger VD:n.