Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Fortsätter stoppet går flygbolagen i konkurs

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-17

SAS har redan varslat 2 500 för att kunna permittera.

Exotiska frukter, kryddor från Asien och snittblommor.

Fortsätter flygstoppet kan vi vinka hej då till dessa varor.

– Vi kommer att befinna oss i en situation där vi var på 60-talet, säger Bo Svensson, logistikansvarig på Svensk Handel.

Och flygbolagen kommer att gå i konkurs. Om cirka två–tre veckor, spår experterna.

Askmolnet från vulkanutbrottet stannar upp hela världen. Miljontals resenärer sitter fast och flera branscher har drabbats av fraktstopp.

Bo Svensson på Svensk Handel ser att vulkanmonet kan få hiskeliga konsekvenser för samhällsekonomin.

– Redan nu har det blivit en massa kostnader och problem men det är ännu inte samhällsfarligt, säger han.

Flygbolagen kan gå i konkurs

De som drabbats värst hittills är de redan hårt ansatta flygbolagen.

–De har inte råd med det här. Kostnaderna för maskiner och personal är kvar men de får inga intäkter från passagerarna, bara ökade utgifter, säger Bo Svensson.

Fortsätter vulkanutbrottet kommer flygbolagen att gå i konkurs. Bo Svensson ger dem en överlevnadstid på cirka två veckor.

Enligt Cecilia Hermansson, chefsekonom på Swedbank, finns bedömningar som säger att flygbolagen klarar max några veckor.

– Du har en flygindustri som redan är i mycket dåligt skick. Det kan handla om veckor för vissa bolag, säger hon.

Hon tror att det kan bli aktuellt att staten går in och räddar flygindustrin.

– Med hänsyn till att annan industri fått stöd i såna här kriser.

Om flygstoppet fortsätter i bara några dagar till kommer flygbolagen att tvingas permittera anställda som får stanna hemma utan lön, säger Bo Svensson.

Fabriker läggs ned

Och då kan det bli jobbigt att få i gång verksamheten igen.

En annan bransch som snabbt tar stryk av flygstoppet är fabriksindustrin – där man är beroende av reservdelar som kan levereras blixtsnabbt.

– Det räcker med att det skär i något litet lager någonstans för att en fabrik måste lägga ned. Det kommer att få orimliga konsekvenser och bli oerhört dyrt, säger Bo Svensson.

Varor försvinner

Men vulkanmolnet drabbar också den större delen av befolkningen. Fortsätter vulkanen att spotta ut aska och lamslå flygtrafiken kommer vissa varor helt att försvinna. Bo Svensson nämner exotiska frukter, kryddor från Asien och snittblommor som exempel. Och modekollektioner.

– På mellanlång sikt får man vänja sig vid att vissa saker inte finns, citrongräs, färsk ananas, rosor på vintern. Det blir inga jordgubbar för svenskarna förrän de börjar dundra in ifrån Sverige med tåg eller bil.

– Vi kommer att befinna oss i en situation där vi var på 60-talet, säger Bo Svensson.

Ingen fara för läkemedel

När det kommer till läkemedel är det ingen fara, försäkrar de två största läkemedelsdistributörerna i Sverige.

– Det är väldigt lite som kommer med flyg, det allra mesta kommer med lastbil. Med flyg kommer enbart särläkemedel till ytterst få. Om det skulle uppstå behov kör vi det med bil, säger Annika Ahlström, informatör på KD Pharma.

– Vi har välfyllda centrallager som vi kan nå med bil. Det är ingen fara, säger Ulrika Hultgren, infomationschef på Tamro.