Nordea drog samma belopp – flera gånger
Uppdaterad 2019-08-01 | Publicerad 2014-12-18
Flera kunder som har Nordeas kort kopplat till Mastercard har fått felaktiga belopp dragna vid transaktioner.
En av de drabbade är Henrik Halmstrand – som upptäckte att en betalning på en restaurang hade dragits fyra gånger.
– Det är flera tusen som är borta, säger han.
Flera läsare som är kunder i Nordea har hört av sig till Aftonbladet om felaktiga transaktioner efter köp med Mastercard. För vissa har flera tusen kronor felaktigt dragits.
För Henrik Halmstrand och hans familj uppstod problemen redan i början av december – men det var först i går som han insåg att restaurangbetalningen på 672 kronor hade dragits fyra gånger.
Hänt förut
Då insåg han att ytterligare att köp dragits fler gånger – denna gång dubbelt.
– Det är jättetråkigt, riktigt jobbigt faktiskt. Jag försökte komma i kontakt med banken två gånger, men det går inte att komma fram där.
Och transaktionsproblemen har drabbat familjen Halmstrand förut. Den gången skedde det efter transaktioner med Visa-kort.
– Förra gången fick jag minus på mitt konto för att de drog dubbelt. Jag kunde inte ens betala vid matkassan.
– Alla i familjen har tidigare blivit drabbade av dubbeldragningar. Både jag, min fru och min son, fortsätter han.
Petter Brunnberg, pressekreterare på Nordea, säger att banken sedan en tid tillbaka haft problem med att vissa betalningar inte dragits i tid. I stället har reserverade belopp varit just reserverade längre än normalt.
Har åtgärdat felet
När man under natten mot i går försökte rätta till det uppstod ytterligare problem.
– När vi läste in en fil från Mastercard blev det ett fel och den kördes flera gånger, säger han.
Att filen kördes flera gånger ledde till att köp som flera privatkunder, och några företagskunder, gjorde med Mastercards kreditkort under gårdagen drogs dubbelt.
Men just det var bara ett problem under gårdagen.
– Vi har rättat filen nu, så det ska inte vara några fler dubbla dragningar. Det kan dock vara några företagskort som det kan ta lite tid att slå igenom för, säger Petter Brunnberg.
Han understryker att det inga pengar försvunnit från kunderna eftersom det rör sig om kreditkort. Däremot har det uppstått problem för vissa som överskridit sin kreditgräns på grund av felet.
– Det har naturligtvis ställt till det för några och det är vi väldigt, väldigt ledsna för. Om de har kontaktat oss har vi kunnat höja gränsen, säger Petter Brunnberg.
Nordea uppger att man ersätter ”eventuella merkostnader som kan uppstå”. Det är oklart hur många kunder som drabbats.