Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Tittarsuccé för Aftonbladets valvaka

Toppar statistik från MMS

Uppdaterad 2020-11-12 | Publicerad 2020-11-06

Aftonbladets bevakning av USA-valet lockade flest tittare av alla svenska medier online.

Valvakan startades 5,2 miljoner gånger och tittarna tillbringade totalt 384 000 timmar med Aftonbladet.

– Det känns självklart otroligt roligt, säger Lina Törnqvist, redaktör på Aftonbladet TV.

Följ ämnen

Rysarvalet i USA engagerar många – det finns det nu även siffror på.

Mediemätning i Skandinavien (MMS) har tagit fram statistik över klipp där man tittat i minst 10 sekunder under onsdagen den 4 november.

Den listan toppar Aftonbladets USA-valvaka överlägset, med 5 230 901 startade ”strömmar”.

Lina Törnqvist.

– Det är ett jättefint betyg från våra tittare. Dels att de valde att följa både valupptakten och den händelserika utvecklingen dagen efter hos oss på Aftonbladet, men det är också extra roligt att så många uppenbarligen fastnade för vår bevakning och ville stanna hos oss länge under en av årets största nyhetshändelser. Vi har till och med fått frågor från tittare om vi inte kan fortsätta livesända non-stop under de kommande dagarna, det är det bästa betyg vi kan få tycker jag, säger Lina Törnqvist, redaktör på Aftonbladet TV.

”Kvällstidning som bäst”

Totalt tillbringade tittarna 384 387 timmar med Aftonbladets valvaka.

Producenten Victor Lundberg kallar maratonsändningen för ”kvällstidning när den är som bäst”.

Victor Lundberg.

– Vi hade starkt nyhetsfokus där våra utsända reportrar i USA och experter i studion höll tittarna i handen under hela kvällen, natten och morgonen för att ge senaste nytt och för att förklara och analysera händelseutvecklingen. Vi var seriösa men inte gravallvarliga. Vi vågade även borra ner i stora och små ämnen på samma gång med hjälp av välkända namn som Peg Parnevik, Leif Pagrotsky, Per Schlingmann, Mi Ridell, Anna Anka, Julia Frändfors och Julia Lyskova, säger Victor Lundberg.

Närmaste konkurrenten på listan är Expressen, med 1 617 530 startade strömmar på valvakan och 974 933 startade strömmar för sin nyhets-tv.

Fler tittare än efter svenska valet

Aftonbladet har, liksom andra svenska medier, kraftsamlat inför USA-valet. Och intresset har alltså visat sig vara mycket stort.

Det startades fler strömmar under dygnet efter det amerikanska presidentvalet 2020 än dygnet efter det svenska riksdagsvalet 2018, visar Aftonbladets egna statistik.

– Det kan tyckas att man alltid säger att USA-valet är "historiskt" och ett "ödesval". Det är synd om vi missbrukat de orden, för den här gången är de mer relevanta än någonsin. USA står inför ett vägval och därmed gör hela världen det. Därför tycker jag att det är självklart att världens medier kraftsamlat inför det här valet. Vi vill ge människor en chans att försöka förstå vad det handlar om, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Utöver live-TV har Aftonbladet bland annat bevakat USA-valet genom poddar och en liverapportering med möjlighet att ställa frågor.

– Intresset från läsarna, lyssnarna och tittarna har varit enormt, vilket ju också visar att det var rätt att kraftsamla. Det är ett kvitto på ett förtroende från en stor del av Sveriges befolkning, säger redaktionschefen Karin Schmidt.

Aftonbladet live: Presidentvalet i USA
2020