Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Modellen återskapade reklamkampanjerna – med viktigt budskap

Uppdaterad 2017-02-12 | Publicerad 2016-12-15

Vill belysa mångfaldsproblemen – återskapar kända reklambilderVill belysa mångfaldsproblemen – återskapar kända reklambilder

Victoria’s secret, Guess, Dolce & Gabbana.

De flärdfulla modegiganterna använder nästan bara vita modeller i sina kampanjer. Det har modellen Deddeh Howard ledsnat på.

– Jag tänker ”det här kunde ha varit jag. Varför är det inte jag?”, säger Deddeh till BuzzFeed News.

Hon tog saken i egna händer – och återskapade bilderna.

”Vi gillar din look, men vi har redan en svart tjej”.

En replik som Los Angeles-baserade modellen Deddeh Howard, 27, sedan länge ledsnat på att höra från agenturer.

– Det är som att de skäms för att representera mångfald. Det är väldigt smärtsamt och har fått mig att känna mig osäker och otillräcklig, säger Deddeh.

I bildserien ”Black mirror” vill hon uppmärksamma behovet av mångfald i en rasistisk modebransch.

”Det är hög tid för modeller av alla hudfärger att få synas”, skriver hon.

Hon är inte ensam om uppfattningen – redan en vecka efter lansering har hon fått ett stort gensvar och genomslag.

– Jag är tacksam för att folk känner som jag. Det känns overkligt när människor säger att jag är inspirerande. Vi borde fortsätta kämpa för det vi tror på, säger Deddeh Howard.

Tog månader att hitta rätt mc

Bilderna är tagna av fotografen Raffael Dickreuter.

– Vi ville att bilderna skulle kännas som som den riktiga kampanjen, säger han till BuzzFeed News.

Det tog två månader att hitta en motorcykel som liknar den som Gigi Hadid sitter på i reklamen för Guess.

– Det var rätt svårt att komma över alla accessoarer och kläder. Men det var det värt, säger Raffael.

Bekämpar rasism med ny teknikBekämpar rasism med ny teknik

Följ ämnen i artikeln