Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Så fungerar tågtrafiken

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-01

800 människor satt i strömlösa vagnar i timmar i går innan de evakuerades.

Hur illa är det egentligen ställt med den svenska tågtrafiken?

Aftonbladets Erik Olsson och Stefan Jerrevång kommer att tillbringa dagen ombord på olika tåg för att ta reda på det.

Följ deras resa genom Sverige här.

Vid 10.20 ropar de ut i högtalarna på Stockholms central att X2000 mot Gävle och Sundsvall som skulle avgå vid 10.30 är inställt på grund av fordonsfel.

Ann-Margeret Jungmarker, 67, från Stockholm är en av dem som drabbas.

– Jag skulle till Sundsvall och sedan vidare med anslutningsbussar men nu kommer inget av det att fungera, säger hon.

– Det är inte roligt att stå här. Nu vet jag inte när jag ska komma fram.

Med en stor resväska i ena handen och en skidbag i den andra skyndar hon bort mot de ersättningsbussar som satts in för att ta henne åtminstone en bit på vägen.

– Fungerar inte det så har jag fått biljetter till nattåg istället.

Ann-Margeret Jungmarker, 67.

Klockan 11.21, på minuten enligt tidtabell, avgick ett X2000-tåg från Stockholms centralstation med destination Malmö.

Ombord på det finns Aftonbladets fotograf Stefan Jerrevång och reportern Erik Olsson. Klockan 15.46 ska de vara framme i Malmö.

– Jaha du, ni ska till Malmö. Det tåget ska ju komma fram i tid men jag vågar inte lova något. Mycket kan hända har vi lärt oss, säger Ellinor Gunnarsson som ger reseinformation till sj:s kunder på centralstationen i Stockholm.

Hon berättar att jobbet i dessa dagar kräver en hel del skinn på näsan. Många resenärer tar ut sin ilska på personalen.

– Ja, det är som att jag skulle ha kört tåget själv. Men man får inte ta det personligt.

Agneta Odén, 70.

På tåget till Malmö som avgår i tid, 11.21, från Stockholms central sitter Agneta Odén, 70.

När tåget rullar ut från stationen och sakta passerar Stadshuset berättar hon att hon vidtagit en del speciella åtgärder inför tågresan i Vintersverige.

– Jag tog med mina tjocka täckbyxor i väskan om vi måste ut och pulsa i snö. Och den här jackan brukar jag inte använda i vanliga fall, säger hon och visar upp en tjock dunparkas.

– Tänk de igår som åkte i bara tunna kläder. De måste ha frusit.

Agneta Odén ska inte så långt, bara till Linköping och har därför ganslka gott hopp om att komma fram i tid till den föreläsning hon ska hålla om tandrestauration.

– Men om det blir problem har jag sett till att de är förberedda på att hämta mig i Norrköping.

Klockan 12.35 anländer tåget till Norrköping. Det är precis i tid enligt tidtabell.

Varje gång tåget står stilla vid en station och nya passagerare kliver på ropar tågpersonalen ut order om att "inget bagage får placeras i gångar eller vestibuler" utan ska placeras på bagagehyllor.

– Händer det något kommer ni inte ut om bagaget står i vägen, hörs en röst i stränga ordalag från tågets högtalarsystem.

Ett litet tecken på att personalen verkar ta situationen på allvar efter gårdagens händelser.

Vid 12.56 kommer nästa påminnelse, när en säteskamrats telefon ringer. Den första frågan hörs genom luren:

”Hur försenade är ni?”

Men tåget tuffar på mot Linköping och med ett par minuter kvar till ankomst kan passagerarna ombord på tåg 531 konstatera att man kommer vara där på utsatt tid. Agneta Odén kommer att hinna till sin föreläsning – utan att ha fått användning för sina täckbyxor.

– Ja, det ser ut att gå bra. Täckbyxorna ligger kvar i väskan och det är nästan lite väl varmt här på tåget, säger hon.

Vid 12.59 gör sig växelfelet på sträckan Linköping-Mjölby påmint. I Linköping tvingas tåget att stå stilla i cirka tio minuter innan det rullar vidare 13.09.

9 minuter efter tidtabell.

Klockan 13.35 är det stopp igen. Då stannar tåget strax efter Mjölby.

Bara ett spår är öppet på grund av ett omfattande banarbete. Konduktörens röst ropar ut att tåget måste invänta tre tåg som är före i kön och låta dessa passera på sträckan.

Maria Adolfsson, 39, från Hofterup är på väg till Lund. Hon har drabbats rejält av tågförseningarna de senaste dygnet.

– Jag tog nattåget från Lund till Stockholm och skulle varit framme vid klockan sex på morgonen igår. Men vi blev stående i Nässjö mitt i natten och till slut blev vi 4,5 timmar försenade till Stockholm, säger Maria Adolfsson som trots att hon hade tagit till en rejäl tidsmarginal blev kraftigt försenad till ett jobbmöte.

Maria Adolfsson, 39.

När hon sedan skulle resa vidare till Linköping senare på kvällen blev hennes avgång helt inställd. Efter ombokning till ett regionaltåg till Norrköping och sedan vidare resa med ersättningsbuss kom hon dock till slut fram - 2,5 timme försenad.

– Men när jag kom till mötet där idag blev de förvånade att jag överhuvudtaget dök upp. De hade räknat med att få ställa in.

Maria Adolfsson vill dock ge SJ:s personal på plats ute bland resenärerna beröm.

– De har varit jättebra, bokat om kvickt och inte ifrågasatt en massa.

Och trots att hon nu återigen sitter på ett stillastående X2000, denna gång strax söder om Mjölby, konstaterar hon att det kunde varit värre.

– Jag slapp i alla fall sitta i sex timmar på det där nedsläckta tåget som vissa fick göra igår.

Klockan 14.07 rullar tåget igång efter att tre tågset med timmer som stått före i kön fått passera. Men när klockan är 14.14 och tåget är i höjd med Boxholm gör ett signalfel att tåget tvingas köra sakta. Mycket sakta.

Fem minuter i halv tre närmar sig tåget Tranås – 55 minuter efter ordinarie tidtabell.

52 minuter försenat anlände tåget till perrongen i Nässjö.

När tåget som nästa station når Nässjö har det knappat in tre dyrbara minuter. 52 minuter efter tidtabell stannar det på perrongen.

Klockan 16.02 rullar tåget allt närmare sin slutdestination.

– Många av passagerarna ombord som vi pratar med berättar att de vidtagit särskilda förberedelser inför sin tågresa idag. De har extra varma kläder med sig i väskorna och matsäck om tåget skulle bli stående på samma sätt som igår. Men när vi nu närmar oss tågets slutdestination kan det konstateras att maten i Bistron verkar ha varit tillräcklig för att släcka passagerarnas törst och hunger då tåget aldrig blivit stående någon längre stund. Ett relativt bra resultat för SJ: vi är nu på - väg mellan Hässleholm och Lund - fortfarande bara cirka 50 minuter försenade, säger Aftonbladets Erik Olsson.

Snart framme…

16.19: Nu står vi stilla precis utanför Lunds stationsområde. Oklart varför. I högtalarna berättar en röst att tåget till Helsingborg 16.22 från Lund är tio minuter försenat. Perfekt för dem som ska vidare dit från det här tåget. Då hinner de förhoppningsvis med den anslutningen.

Klockan 16.25: Har varit ovanligt tyst i tåget under resan. Nu inser jag plötsligt varför. Det finns knappt ett enda barn ombord. Familjer med små barn verkar helt klart undvika att resa med SJ under de förhållanden som just nu råder.

16.29: Med en fantastisk framförhållning har man nu, när vi står på stationen i Lund, kommit fram till att vi inte får åka längre. På grund av arbete med citytunneln släpper de bara in ett fåtal tåg till Malmö och vi är inte så lyckligt lottade. Nu får vi istället ta anslutningståg som får åka hela vägen in till Malmö central.

På perrong 1 på Lunds station råder förvirring vid 16.48. Anslutningståget till Malmö skulle avgått härifrån för fyra minuter sen. Och just nu står ett tåg inne här - men det ska till Helsingborg.

16.50: Nu har anslutningståget till Malmö blivit framskjutet i 25 minuter. Ny avgångstid: 17.10.

Vårt mål har ju hela tiden varit Malmö. Nu har vi, vid 16.57, efter att ha frågat personalen inne på Skånetrafikens kundservice fått veta att nästa tåg dit avgår nu om tre minuter. Det står Helsingör på tåget men det passerar Malmö central. På Skånetrafiken kan man dock inte garantera att vi inte måste betala extra för resan eftersom det inte är SJ som kör.

- men då får ni ta eventuella merkostnader med SJ i efterhand, meddelar killen på Skånetrafiken.

Vid 17.01 stiger vi på tåget mot Helsingör och hoppas att det ska stanna i Malmö som Skånetrafikens kundtjänst säger. Det lilla tåget är smockfull men vi har tur och får sittplatser. Hela mittgången och vestibulerna är fulla av resenärer som inte hade samma tur.

17.16: Framme. Exakt en och en halv timme efter utsatt tid anländer vi till slut till Malmö central.

Avslutningsvis: För ett par timmar sedan ställde vi en väsentlig fråga till medresenären Maria Adolfsson som redan drabbats av en tågförsening det senaste dygnet.

Ska man räkna med att tågen är försenade på vintern?

– Nej, det tycker jag inte. Det är en fråga om underhåll. Vi bor i Sverige och det blir vinter varje år, det borde man vara förberedd på, säger hon.