Rekordyran i julhandeln – en överdrift
Uppdaterad 2015-11-11 | Publicerad 2015-11-10
Julhandelns årliga rekordyra kan tyckas lika given som självaste julafton. Men kommersen och svenskarnas shoppinghets i juletid kan vara något överdriven, visar en granskning som Dagens Industri har gjort.
I år väntas svenskarna lägga närmare 75 miljarder på julklappar, enligt en ny prognos från analysföretaget HUI Research som släpptes i dag. Det är en ökning med 3-4 miljarder från förra året, och motsvarar 7.600 kronor per person.
”Rekord i julhandeln”
− Om det under de senaste åren funnits tvivel om huruvida det ska bli rekord i julhandeln är nu frågan snarare hur mycket julhandeln kommer att växa, säger Lena Larsson, VD HUI Research, i ett pressmeddelande.
Men trots att julhandeln väntas växa med 5 procent, mätt i löpande priser, från föregående år är köpfesten kanske inte riktigt så storslagen som rekordsiffrorna ger sken av.
En granskning som Di:s gjort, baserad på försäljningsstatistik från Statistiska centralbyråns, SCB, visar att julkommersen rent av tycks minska i betydelse.
Mindre shopping i december
Trots att att julhandeln växt sig allt större sedan 1990-talskrisen har decemberhandels omsättning, vilket kan sägas vara handlarnas definition av julhandeln, enligt tidningens genomgång krympt som andel av den totala årliga handeln sedan samma årtionde.
I mitten av 1990-talet stod julhandeln för 11,5 procent av handeln för hela året. 2014 hade den minskat till 10 procent, skriver Di.
Men klart står att hushållens konsumtion är fortsatt stark trots bistra tider och att detajhandel enligt prognosen går mot en fröjdefull jul även 2015.