Stora vrakdelar hittade – tros komma från Air Asia-planet
Uppdaterad 2015-01-04 | Publicerad 2015-01-03
Fyra stora vrakdelar som tros komma från det saknade Air Asia-planet har siktats i Javasjön.
Samtidigt tyder allt mer på att olyckan berodde på dåligt väder.
– Klimatförändringarna gör att det är dags att diskutera nya regler, säger flygsäkerhetsexperten Jan Ohlsson.
Under en presskonferens i går offentliggjorde den indonesiska sjöräddningen nya sonarbilder tagna mellan Borneo och Sumatra där Air Asias flight QZ8501 med 162 passagerare tros ha störtat i söndags. Bilderna visar troligtvis stora vrakdelar från det saknade flygplanet.
Hittills har fyra stora delar lokaliserats, en på fredagen och tre på lördagen.
– Den största vrakdelen, 18 meter lång och 5,4 meter bred, är troligtvis en del av flygplanskroppen, säger Henry Bambang Soelistyo, chef för den indonesiska sjöräddningen, enligt SVT.
De andra delarna uppges vara uppemot 12 meter långa.
Flygplanskroppen beräknas ligga på mellan 30 och 50 meters djup. Hittills har ett 30-tal kroppar bärgats, de flesta tros dock vara fast inne i planet.
”Kraftigare stormar”
De svarta lådorna har ännu inte lokaliserats, men Indonesiens väderinstitut BMKG uppger att dåligt väder troligtvis var den främsta orsaken till kraschen. Planet ska ha flugit in i en storm och enligt professor Edvin Aldrian, forskningschef på BMKG, rådde extremt isiga förhållanden på den höga höjden.
– Det kan stoppa flygplanets motorer och skada planets maskineri, säger Aldrian enligt BBC.
Jan Ohlsson, flygsäkerhetsexpert och chefredaktör på flygtidningen Insider Plus, lanserade direkt teorin att olyckan berodde på is i kombination med kraftiga vindar.
Han säger att det allt hårdare vädret i världen gör att det är dags att diskutera ett nytt regelverk.
– Vi får kraftigare stormar som går högre. Flyget har sitt regelverk, men om stormarna blir kraftigare kanske det är värt att diskutera hur nära sådana här stormcentra som man ska få gå. Det är nog inte så mycket en teknisk fråga som att faktiskt hålla sig på längre distans från stormar, säger han.
Flera uppgifter tyder på att planet strax innan det försvann från radarn stigit för brant.
– Det kan man ha gjort för att isen fått instrumenten att visa fel information. Då är det troligt att man har gjort en ”stall”, det vill säga överstegrat och fått nosen neråt och hamnat i ett okontrollerbart läge, säger Jan Ohlsson.
Saknade tillstånd
Indonesiens transportdepartement har tidigare uppgett att lågprisbolaget Air Asia eventuellt inte haft tillstånd för flygningen mellan Indonesiens näst största stad Surabaya och Singapore.
– Vi ska utreda alla Air Asias flygscheman, säger generaldirektör Djoko Murdjatmodjo enligt Reuters.
– Det är möjligt att Air Asias flygtillstånd i Indonesien dras in.