Stort haveri hos Tele2
Publicerad 2014-10-14
Sedan flera dagar tillbaka har tusentals Tele2-kunder stora problem.
Vissa är helt utan fungerande telefon.
– Det är alla möjliga konstiga bortförklaringar, säger Tomas Björkström som varit kund i över tio år.
Sedan några dagar har många kunder hos Tele2 stora problem med kommunikationen – eller ingen telefoni alls.
– Själva grundproblemet är att en teknisk incident skett där viktig hårdvara skadats och det var i torsdags på eftermiddagen, säger Oliver Carrá, presschef på Tele2.
Hundratals kunder har hört av sig till Tele2 med klagomål. Och kanske värst drabbade är de som köpt nya telefoner eller förlängt sina abonnemang.
För dem började problemen för flera veckor sedan.
Redan i början på månaden larmade Tele2 om att de hade problem med att aktivera sim-kort, och vissa kunder har gått flera veckor utan fungerande telefon.
– Konsekvensen av att sim-kortet inte aktiveras innebär naturligtvis att du inte kan ringa med det, vilket vi ser allvarligt på, säger Oliver Carrá.
Men det är inte bara nya abonnemang som strular.
"De talar inte om vad det beror på"
Thomas Björkström har haft samma telefoner i tio år på sina abonnemang, och de senaste dagarna har han haft stora problem.
– Det går att ringa, men det går inte att smsa eller använda internet. Inget sånt funkar, säger han.
Men det är inte problemen med tjänsterna som gör honom upprörd.
– De talar inte om vad beror på, och det är det som gör mig så arg, säger han.
Inte heller presschefen Oliver Carrá kan svara på exakt vad felet är.
– Det är väldigt komplext. Det vi kan konstatera är att våra utrustningar har drabbats av ett allvarligt fel och gått sönder. Nu är fokus helhjärtat att avhjälpa felen för våra kunder, men vi kommer att göra en analys och ett utredningsarbete om vad som skett inom kort, säger han.
Långa telefonköer
Och många som har drabbats av problem och hört av sig till företaget har mötts av långa telefonköer, vilket inläggen på Tele2:s Facebook-sida vittnar om.
– De kundservicesystem som våra medarbetare använder är påverkade. Det gör att det inte går lika snabbt att få fram information. Ett enkelt ärende som man ber kundservice att genomföra kan i det här läget ta en väsentligt längre tid, säger Oliver Carrá.
Men han försäkrar att Tele2 gör allt i sin makt för att lösa problemen, även om de inte kan säga när allt ska fungera som vanligt igen.
– Det är vår absolut högsta prioritet att avhjälpa felet nu, men att säga en tidpunkt kan jag inte göra i det här läget. Vi är inte nöjda och vi önskar att det varit avhjälpt för de som drabbats redan nu, säger Tele2:s presschef Oliver Carrá.