”Vi lurar våra egna kunder”
Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-05-27
Det uppger en högt uppsatt Nordea-källa till SVT
Räntebevisen har snabbt blivit en populär produkt bland tusentals Nordeas kunder.
Nu sågas den nya sparprodukten – inifrån banken själv.
– Det är ett ansvarslöst lurendrejeri mot våra egna kunder, säger en högt uppsatt källa inom Nordea till SVT.
Räntebevis, som är en delvis ny sparform, som finns hos flera banker. Denna sparprodukt går ut på att privatpersoner lånar ut sina pengar till ett företag. Man får högre ränta på företagslån än ett sparkonto. Men det medför helt andra risker, skriver SVT på sin hemsida.
I vanliga fall tar banken risken när det gäller in- och utlåning. Men med räntebevis hamnar kreditrisken för företaget på småspararna. Om företaget inte kan betala eller går i konkurs, får man inte tillbaka sina pengar.
Insatsgarantin gäller inte
Den statliga insättningsgarantin, som finns på sparkonton, gäller inte på räntebevis.
– Det är ett ansvarslöst lurendrejeri mot våra egna kunder. Det är orimliga villkor, och banken mörkar riskerna, säger en högst uppsatt källa inom Nordea till SVT.
Organisationen Aktiespararna har också kritiserar sparformen:
– Det är värdelöst för kunden, men säkert en bra idé för aktieägarna, säger vd:n Günther Mårder, till SVT.
Han säger till SVT att banken drar sig undan den risk som man normalt har vid in- och utlåning och skjuter i stället över risken på kunden.
Ändå tar banken ut avgifter som om man tog risk.
Vill ha olika produkter
Nordeas kommunikationsdirektör, Jan Larsson, säger till SVT att räntebevisen är ett av väldigt många värdepapper i bankernas sortiment och att man vill ha olika produkter som kunderna efter rådgivning hos banken kan kombinera.
Han betonar att det fortfarande ofta är större risk att köpa vanliga aktier i samma företag.
Helena Östman, Nordeas informationschef, hänvisar till det Jan Larsson sagt till SVT.
– De andra bankerna, Handelsbanken och SEB, bland andra, har motsvarande produkter och det finns ett 40-tal liknande produkter på den svenska marknaden. Vi är mycket tydliga med både risker och pris i vår information till kunderna, säger hon till Aftonbladet.