Missarna granskas hos SOS Alarm
Uppdaterad 2012-04-18 | Publicerad 2012-04-17
Har fått 55 klagomål och sju Lex Mariaanmälningar på bara fjorton månader
Emil Linnell, 23, och Jill Söderberg, 22, avled båda i hemmet sedan de nekats ambulans.
Socialstyrelsen granskar nu SOS Alarm efter de 55 enskilda klagomål och sju Lex Mariaanmälningarna man fått sedan oktober 2010.
– Det vi ser är att SOS Alarm missar allvarliga tillstånd och missbedömer vårdbehovet hos patienten, säger Maria Carlund, inspektör på Socialstyrelsen.
Sedan 2010 har antalet klagomål mot SOS Alarm ökat.
– Vi ser en ökning i hela landet, säger Maria Carlund.
Socialstyrelsen har fått 55 klagomålsärenden och sju Lex Mariaanmälningar mot SOS Alarm sedan oktober 2010. Många hade livshotande tillstånd som svåra blödningar, hjärtsvikt, hjärtinfarkt, stroke, medvetslöshet, lungemboli - men nekades eller fick vänta länge på ambulans.
Brusten mjälte
Sju av personerna avled.
Emil Linnell dog av brusten mjälte i hemmet i januari 2011 sedan han efter flera larmsamtal nekats ambulans. Operatören bedömde att han hade panikångest. SOS Alarm fick skarp kritik av Socialstyrelsen.
Däremot undslapp SOS Alarm kritik angående Jill Söderberg, 22, som avled i januari 2011 av läkemedelsförgiftning i hemmet sedan hon nekats ambulans. Kritik fick däremot landstinget i Västernorrland som - enligt riktlinjerna då - gjorde den medicinska bedömningen vid behov av högre medicinsk kompetens.
Det stora antalet anmälningar fick Socialstyrelsen att starta en nationell tillsyn av SOS Alarm.
– Vi har konstaterat att det finns brister i bedömningen och prioriteringarna, säger Maria Carlund.
Det är brister i intervjuteknik. Operatörerna missar att ställa frågor för att utesluta att patientens andning och cirkulation är påverkad.
Underkände riskanalys
Socialstyrelsen kräver nu att patientsäkerheten ökar och underkände i november SOS Alarms egen riskanalys.
– Vi är inte nöjda. Vi ser ju att SOS Alarm brustit i sin kvalitetssäkring. SOS Alarm är en viktig samhällstjänst som berör tryggheten. Det är oacceptabelt att det sker onödiga misstag. Det ska inte få hända. Alla vill känna att det kommer en ambulans när man behöver en, säger Maria Carlund.
Nyligen - i mars - utförde Socialstyrelsen en inspektion på SOS Alarms huvudkontor. Nytt beslut kommer före sommaren. Om SOS Alarm inte åtgärdar det som Socialstyrelsen kräver riskerar man vite.
– Vi gör vad vi kan för att leva upp till de krav och förväntningar som allmänheten, landstingen och Socialstyrelsen har på vår viktiga verksamhet. Vi har under det senaste året satsat mycket hårt på att öka kvaliteten och patientsäkerheten och det fortsätter vi med, säger Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm.