Andra allvarliga flygolyckor
Publicerad 2018-10-31
Det försvunna planet JT610 från Lions Air tros ha hittats. Planet störtade i havet bara minuter efter att ha lyft från Jakarta mot Pangkal Pinang på ön Bangka på måndagsmorgonen lokal tid. 189 personer befann sig ombord på planet och ingen tros ha överlevt.
Här listar vi några av de senaste årens allvarliga flygplansolyckor.
Kraschade i Alperna
150 personer miste livet när andrepiloten på Germanwings flight 9525 låste in sig i cockpit och flög rakt in i en bergvägg i franska Alperna den 24 mars 2015. I utredningar har det konstaterats att han led av depression och var självmordsbenägen.
Efter kraschen drev EASA, den europeiska luftfartsmyndigheten, igenom att ingen ska få vara ensam i cockpit under en flygning. Senare har regeln dock lättats upp och man har överlåtit till flygbolagen att göra en riskbedömning i varje enskilt fall.
Anklagar Ryssland för nedskjutning
298 personer omkom när Malaysia Airlines flight MH17 sköts ned över Ukraina den 17 juli 2014. Flygplanet, en Boeing 777, var på väg från Amsterdam mot Kuala Lumpur när det exploderade över rebellkontrollerat område i Ukraina efter att ha träffats av en luftvärnsrobot. Samtliga passagerare, från totalt 17 länder, omkom.
Nederländerna och Australien har pekat ut Ryssland som ansvarigt för nedskjutningen, men president Vladimir Putin tillbakavisar anklagelsen. Nyhetsbyrån Reuters rapporterade från en presskonferens i S:t Petersburg där Putin fick frågan om roboten var rysk och svarade då kortfattat: "Givetvis inte".
MH370 förblir ett mysterium
Malaysia Airlines flight MH370 försvann kort efter att ha lyft från Kuala Lumpur med Peking som destination den 8 mars 2014. Ombord fanns 240 personer och försvinnandet är ännu ett av flyghistoriens största mysterier.
38 minuter in i flygningen stängdes planets kommunikationsutrustning av eller upphörde att fungera. Därefter ska planet ha gjort en skarp sväng och fortsatt att flyga i sju timmar, innan det försvann över Indiska Oceanen.
Den officiella sökinsatsen avslutades redan 2017, men under våren 2018 genomförde ett privat amerikanskt företag fortsatta sökningar. Sammanlagt har över 710 000 kvadratkilometer havsbotten undersökts utan resultat.
En av de förklaringar som anses mer trovärdig är att piloten var medvetslös då planet kraschade. En annan gissning är att planet kan ha kapats. De flesta teorier har dock avvisats av experter, och eftersom flygets svarta lådor inte har återfunnits tyder mycket på att sanningen om MH370 aldrig kommer att komma fram.
Svenske Stefan Liv omkom
Den svenska landslagsmålvakten Stefan Liv fanns bland passagerarna på ett ryskt plan som störtade strax efter start i Jaroslavi, på väg till Minsk och den ryska hockeypremiären den 7 september 2011. Över 40 personer omkom i olyckan, däribland Liv.
Vadim Timofejev, dåvarande biträdande chef för flygbolaget Yak Service, dömdes senare för olyckan. I haveriutredningen hade man kommit fram till att piloterna orsakade olyckan då de bromsade planet under starten. Ryska åklagarmyndigheten anser att det fanns ett samband mellan piloternas misstag och den utbildning som Timofejev, i egenskap av biträdande chef, ansvarade för.
Fel kroppsdelar i presidentens kista
Ett polskt regeringsflygplan, med bland andra landets president Lech Kaczynski ombord, störtade då det försökte landa i dåligt väder vid ryska staden Smolensk den 10 april 2010.
Bland flygkraschens 96 dödsoffer fanns förutom Kaczynski bland andra hans hustru Maria, Polens ÖB och cheferna för landets alla försvarsgrenar.
Teorier har funnits om en bombexplosion ombord, eller att ryska flygledare med avsikt ska ha dirigerat planet fel. Men trots att polska myndigheter har utrett kraschen två gånger utan att ha hittat några bevis för en explosion ombord.
Däremot avslöjade öppnandet av 24 kistor med offer från kraschen hur kroppsdelar blandats samman i Ryssland innan kistorna förseglades. I president Lech Kaczynskis kista hittades exempelvis kvarlevor från två andra offer.
Svenskar förolyckades i Atlanten
228 personer miste livet när Air France AF447 störtade i Atlanten på väg mellan Rio de Janeiro och Paris den 1 juni 2009. Bland offren fanns tre svenskar.
Senare hittades vrakdelar, men det tog nästan två år innan större delen av vraket lokaliserades. Omkring 150 av dödsoffren har kunnat bärgas efter olyckan.
I en olycksrapport från januari i år skriver den franska haverimyndigheten BEA att piloterna tappade kontrollen över planet efter att ha vidtagit felaktiga åtgärder.