Polisens teori: Så började masskrocken på Tranarpsbron
Publicerad 2013-01-16
Masskraschen på Tranarpsbron beskrivs som en krigszon.
Dödsoffret –en litauisk lastbilschaufför – försökte varna andra för halkan när han blev påkörd och klämd till döds.
Inför ögonen på sonen.
Totalt 71 fordon, varav merparten lastbilar, var inblandade i den omfattande trafikolyckan på Tranarpsbron på E4 nordost om Helsingborg på tisdagsförmiddagen – en av Sveriges värsta någonsin.
En man dog i olyckan och 46 människor skadades, varav fyra allvarligt.
Det var en lastbilschaufför från Litauen som omkom vid olyckan på Tranarpsbron.
Sedan han själv hamnat mitt i masskrocken lämnade han sitt fordon.
– Han var ute på bron för att försöka varna bakomvarande bilister, säger polisens områdeschef Jarl Holmström till Aftonbladet.
Han träffades av en långtradare och klämdes till döds mellan bilen och broräcket.
– Kvar i hans egen bil, i direkt anslutning till dödsolyckan, satt mannens son. Han blev självklart väldigt påverkad av det som hände och togs omhand av räddningstjänsten och sjukvårdarna, säger Holmström.
Den döde mannen fanns kvar på olycksplatsen flera timmar efter händelsen.
– Räddningsarbetet blev mycket besvärligt. Det var svårt att få loss kroppen och det behövdes en bärgare för att få bort lastbilen från den, säger Jarl Holmström.
"Krigsliknande situation"
Polisens teori är att allt började med att tre lastbilar kolliderade mitt på bron i norrgående riktning – något som sedan ledde till störningar i båda körriktningarna. Vissa av de bilar som blev stående på olycksplatsen var oskadda, men hade stängts in mellan skadade fordon, skriver TT.
– Den första bilden vi har är att det är en lastbil i norrgående körfält som av någon anledning i halkan fått problem med släp och bil så att det sladdar, säger polisens utredningsledare Arne Davidsson till Aftonbladet.
När räddningstjänst, ambulans och polis kom till platsen möttes de av kaos.
– Man kan beskriva det som en krigsliknande situation med skadade människor och ett virrvarr av fordon, säger polisens insatschef Ola Tufvesson.
Omfattande utredning
Polisens utredning kring olyckan kommer att bli stor.
– Trafikmässigt är det en väldigt omfattande utredning och jag tror inte vi har haft någon lika omfattande när det gäller antal inblandade, säger Arne Davidsson.
Två team jobbar parallellt med de två förundersökningar som inletts. En för norrgående körriktning gällande vållande till annans död och en i södergående gällande vållande till kroppsskada.
– Vi har registrerat ett hundratal personer som vi nu ska prata med. Utredningen kommer att ta åtskilliga veckor, säger Arne Davidsson.
På frågan om många kan bli misstänkta för vårdslöshet i trafik svarar han:
– Det kan man tänka sig. Bevisläget är svårt. Det är tillåtet att köra 110 kilometer i timmen på platsen, vilket naturligtvis inte var lämpligt i det aktuella väglaget.
– Utredningen får visa om bilisterna kört för fort eller för nära framförvarande fordon. Då kan det handla om oaktsamhetsbrott.
Ska kolla alla däck
Polisen kommer också bland annat att kolla däcken på alla inblandade fordon. Sedan årsskiftet finns lagkrav på att även lastbilar, svenska som utländska, ska vara utrustade med vinterdäck, på fordonens drivaxlar.
– Det här är ju en trafikolycka och då finns rutiner för hur det utreds. Man kollar nykterhet, försäkringar, skatt, om bilen är besiktigad, alla de komponenter som är nödvändiga, säger Lars Förstell, informationsdirektör vid Skånepolisen, till TT.
Under en presskonferens vid lunchtid på onsdagen uppgav polisen dock att inget av de fordon som kontrollerats fram till dess hade kört med fel däck.
Tranarpsbron, som fått omfattande skador, var under onsdagen fortfarande avstängd i båda riktningarna. Under torsdagen kommer den att öppnas i södergående riktning.
– Vi kommer att sätta upp någon form av barriär för att trafiken ska kunna flyta i en riktning. Det blir en provisorisk lösning, säger Annika Canaki, som påpekar att lösningen, trots att den blir tillfällig, kommer att vara trafiksäker.
När bron kan öppnas för trafik i norrgående körriktning är ännu oklart.
När olyckan inträffade var det väldigt dimmigt på platsen samtidigt som det snöade. Det ska ha varit väldigt halt väglag, även om Trafikverket uppger att man både varnat för halka samt plogat och saltat strax innan olyckan.