Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Nästan 18 000  paket har försvunnit hos Postnord i år

Uppdaterad 2018-11-23 | Publicerad 2017-12-21

Terminalchefen: "Nöjd är jag aldrig"Terminalchefen: "Nöjd är jag aldrig"

Antalet paket som försvinner hos Postnord ökar.
De första elva månaderna i år rapporterades 17 735 paket som saknade.
– Postnord gör ett fantastiskt bra jobb, säger Peter Hesslin, chef för bolagets terminaler och transporter.

Aftonbladet har i flera artiklar berättat om hur problem inom Postnord drabbar kunderna.

Bland annat skickas paket från Kina tillbaka – eftersom avierna kommit ut för sent till mottagarna.

Paket som inte kan delas ut av någon anledning, eller returer som avsändaren inte vill ta emot, förstörs. Paketen öppnas, innehållet tas ut och emballaget eldas upp.

Massor av läsare har hört av sig med berättelser om paket som försvunnit spårlöst. Eller skickats tillbaka till Kina.

Samtidigt förvaras paket utomhus, exempelvis vid terminalen vid Arlanda flygplats i Stockholm.

– Där ligger de i säckar på vagnar helt oskyddade för väder och vind, berättar en uppgiftslämnare som också tagit bilder.

Tappade bort en soffa

Aftonbladet har fått enorma mängder mejl och samtal från personer som blivit drabbade.

En familj blev till och med av med en soffa – som de till slut lyckades hitta själva.

– Leverantören bekräftade att soffan och tillhörande fotpall hade lämnat deras lager, berättar Angelica Johansson i Ale.

Postnord bekräftade också att de hämtat försändelsen, och att den var på väg.

Den gamla soffan sålde familjen lagom till leveransen av den nya, som skulle komma den 7 december.

Men inget hände. Angelica berättar hur hon ringde flera dagar i rad, satt i telefonkö i sammanlagt 7-8 timmar. Personal sa att de skulle gå ut själva och titta ute i terminalen medan hon fick vänta kvar i luren. Men ingen kunde hitta den.

Åkte till terminalen

Fotpallen kom däremot, två timmar före utsatt tid, i skadat emballage med en liten vattenskada på klädseln. Men soffan var fortfarande borta.

Angelica Johansson bad då sin man att, mest för skojs skull, åka ut och titta vid Postnords terminal i Hisings Backa på Hisingen i Göteborg.

– Efter sju minuter var soffan hittad!

Dagen efter fick familjen soffan hemlevererad.

– Chauffören bad om ursäkt för det kaos som råder.

Angelicas soffa försvann: "Känns märkligt"Angelicas soffa försvann: "Känns märkligt"

”Slår hårt mot oss”

En butik i Skellefteå som säljer träningskläder blev av med ett parti tights importerade från USA. De skulle sända en del av dem vidare till Umeå. Paketet skulle vara försäkrat upp till 50 000 kronor. Tightsen försvann.

– När vi skulle reklamera detta i hopp om att få tillbaka våra utlägg så vi kan beställa nya tights får vi veta att ersättningen från Postnord endast blir 150 kronor per kilo, berättar butiksinnehavaren Stefan Westin.

– Sammanlagt med tullavgifter och frakter samt värdet av kläderna är vi uppe i runt 20 000 kronor. Och vi får endast runt 500 av Postnord. Vi är en nystartad webbshop, det kommer att slå hårt mot oss.

Stefan Westin säger att Postnord de senaste två åren slarvat bort minst 20 varubrev med enstaka klädesplagg i.

4 000 paket skadade

Under förra året fick Postnord in 22 039 reklamationer på inrikespaket. Av dessa var 14 001 anmälda som saknade.

Aftonbladet har fått fram ännu inte publicerade uppgifter om 2017 års reklamationer.

Och där framgår att allt fler paket försvinner.

Årets första elva månader har lett till 26 289 reklamationer. Saknade paket inrikes: 17 735.

Dessutom var drygt 4 000 paket skadade och 1 300 försenade.

”Vi levererar!”

Peter Hesslin, nytillträdd terminalchef, var tidigare på DHL. Han menar att Postnord ändå gör ett mycket bra jobb.

”Vi levererar!” är en slogan Postnord har. Tycker du verkligen att ni gör det?

– Det tycker jag att vi gör, vi levererar, säger Peter Hesslin. I år har vi betydligt större volym, tittar vi på bara på den senaste tiden, sedan Black Friday, så har vi 40 procent mer än föregående år. Ackumulerat under året så har vi 16-17 procent mer på paketsidan.

Men hur nöjd är du med de här siffrorna – nästan 18 000 paket som anmälts saknade?

– När ska man vara nöjd? Det är en relevant fråga. Men tittar man på det som saknas så är det 0,065 procent i snitt under de sista två åren. Är det en bra eller en dålig siffra? Ska jag jämföra det med tidigare erfarenheter eller branschen så tror jag inte att den är hög.

Vad är förklaringen till att så många paket försvinner?

– Många försvinner ju inte utan är försenade, de kan vara felsorterade, hamnat på avvägar. Men 80 procent som anmäls försvunna kommer tillrätta igen.

Vart tror du de andra paketen försvinner?

– Det är svårt att säga faktiskt.

Vad vill du säga till alla som blivit av med paket så här inför julen?

– Att det är jättetråkigt, självklart, det finns inget annat att säga.

Vad gör ni för att minska det här?

– Vi jobbar ju konstant med säkerhet, kvalitetsuppföljningar, säkerställer att man följer processen – att saker som ska skannas skannas så att vi har kontroll i nätverket. Det är väldigt mycket paket vi kör, det ska vi ha klart för oss också.

Så här tycker svenskarna om PostnordSå här tycker svenskarna om Postnord

Följ ämnen i artikeln