Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Sportbutikerna kämpar för att överleva krisen

Publicerad 2020-04-15

Intersport och Löplabbet har lämnat in en ansökan om företagsrekonstruktion.

Två nya butiker i Uppsala kämpar för sin överlevnad på grund av coronakrisen som har lett till kraftigt minskade intäkter.

På tisdagen lämnades en ansökan om företagsrekonstruktion in för både Intersport och Löplabbet.

Intersports butik i Boländerna och Löplabbet på Dragarbrunns Torg påverkas båda när Intersport Sverige AB på tisdagen ansökte om en företagsrekonstruktion i ett sätt att försöka överleva krisen.

– Det är ett tungt beslut att fatta, men i den extrema situation vi just nu befinner oss i så är det nödvändigt när alla andra alternativ är utforskade. Detta är en extraordinär åtgärd som vi nu tvingas till och jag beklagar att fordringsägare kan komma att drabbas, säger Marcus Wibergh, Vd för Intersport.

”Goda förutsättningar att klara den här rekonstruktionen”

Enligt rekonstruktörerna Nils Åberg och Linda Schenholm på Advokatfirman Carler har företaget bakom de båda sportjättarna goda förutsättningar att klara av rekonstruktionen.

– I grunden har Intersport en lönsam affärsverksamhet, en stabil kundbas och ett attraktivt erbjudande. Min bedömning är att bolaget har goda förutsättningar att klara den här rekonstruktionen, säger Nils Åberg som låter Marcus Wibergh, vd för Intersport, att leda arbetet.

– Vi gör det här för att rädda jobb och för att verksamheten ska överleva på lång sikt. Vi vill fortsätta kunna vara en viktig inköpare för leverantörer, arbetsgivare för medarbetare, hyresgäst för fastighetsbolag och den bästa sportkedjan för våra kunder, säger Marcus Wibergh.

Hoppas mycket på den digitala försäljningen

Enligt Marcus Wibergh hoppas Intersport att den digitala försäljningen ska kunna kompensera för det tapp man sett i den traditionella handeln.

– Just nu ser vi en stor potential i att i snabb takt utveckla vår e-handel som ökar varje vecka. Genom att genomföra denna rekonstruktion kan vi säkerställa att vi tar oss igenom Corona-krisen men också anpassar vår verksamhet till större andel e-handel och att vi kan stå starkt rustade för framtiden.

Följ ämnen i artikeln