Ängöls etikett godkänns – vann striden mot Systembolaget
Uppdaterad 2019-06-19 | Publicerad 2019-06-17
Ängöls midsommaröl stoppades av Systembolaget på grund av att etiketten visade en ”riskfylld situation”. Ängöl överklagade beslutet och under måndagen stod det klart att de vann striden.
Trots det kommer ölen inte säljas till midsommar.
Aftonbladet har tidigare rapporterat om Ängöls midsommar öl som stoppades av Systembolaget. Anledningen ska ha varit att de ansåg att etiketten förhärligar midsommar och visar en ”riskfylld situation” eftersom det förekommer både båtar och aktiviteter som inte bör förknippas med alkoholkonsumtion.
Ängöl överklagade beslutet till Alkoholsortimentsnämnden. På måndagen fick de beskedet om att etiketten inte är olaglig och att det får sälja ölen igen. Så här står det i beslutet enligt 24Kalmar.se:
"Det förhållandet att det även finns roddbåtar och vatten i bild innebär inte att etiketten skildrar en sådan situation där det enligt allmän vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkoholkonsumtion, t.ex. trafik."
”Är inte förvånad”
– Jag är egentligen inte särskilt förvånad. Det var därför jag överklagade. Jag tyckte att de hade fel och nu fick jag det bevisat, säger Johan Håkansson, vd på Ängöl till 24Kalmar.
Men trots detta kommer inte ölen hinna komma ut i butik tills midsommar. Istället hoppas Johan Håkansson att de kunna sälja midsommarölen nästa år.