Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Ygeman hoppas på nollutsläpp

Publicerad 2019-03-04

EU-kommissionens långsiktiga klimatstrategi siktar på nettonollutsläpp av växthusgaser år 2050. Arkivbild.

År 2050 är målet för årets stora klimatkamp i EU, där kommissionen hoppas få stöd för sin strategi om nettonollutsläpp av växthusgaser.

Sverige vill visa vägen och Finland lovar resultat.

Följ ämnen

EU-kommissionens strategi lades fram i november och ska nu diskuteras av samtliga ministerkonstellationer under våren för att plocka fram vad alla kan bidra med.

Redan i höst hoppas nästa ordförandeland få till ett beslut.

– EU måste vara koldioxidneutralt år 2050. Finland är redo att föra det här arbetet vidare under vårt ordförandeskap och vi siktar på att nå enighet i ministerrådet under den tiden, sade finländske miljö- och energiministern Kimmo Tiilikainen på väg in till måndagens ministerträff i Bryssel.

Åtta scenarier

Från svensk sida är budskapet "titta på oss".

– Sverige är ett väldigt positivt exempel. Det finns ju länder som är ganska oroliga för förändringar när vi ska gå mot nollutsläpp och tror att det kommer drabba deras ekonomi, men Sverige har visat att man kan börja den här omställningen och samtidigt ha ekonomisk utveckling, säger energiminister Anders Ygeman (S).

Från Östeuropa flaggas samtidigt för man gärna vill ha hjälp på vägen.

– Det är enorma strukturförändringar som krävs och det kräver ett enormt ekonomiskt stöd, säger exempelvis Polens energiminister Krzysztof Tchorzewski inne på mötet.

Kommissionens strategi målar upp åtta olika scenarier, där de två mest ambitiösa leder mot klimatneutralitet när det gäller koldioxidutsläpp år 2050 – ett mål som Sverige räknar med att ska bli gemensamt.

– Ja, det hoppas jag och det tror jag också man kommer att göra, säger Ygeman.

Bildäck på is

Utöver klimatdiskussionen passade energiministrarna på måndagen också på att enas om sin syn på nya regler när det gäller märkning av däck.

Tanken är att fabrikanterna måste redovisa hur bra däcken klarar av körning på snö och is, även vid försäljning på nätet. Fortfarande återstår dock förhandlingar med EU-parlamentet.

– Jag tror inte det kommer att bli någon större förändring, men det är viktigt för oss, dels att kunna visa på prestanda när det gäller snö och is, dels att man ska kunna köpa och sälja däck på internet och ha bra konkurrens så att vi får ner priserna, säger Anders Ygeman i Bryssel.