Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Kinaplanen – ett långskott

Publicerad 2011-11-01

Experterna svarar: Så blir Saabs framtid

SISTA SHOWEN?  Vad som händer med Saabs nuvarande vd Victor Muller är oklart. I går syntes han med ett svagt leende på läpparna – men nu är det upp till de nya ägarna att bestämma hans öde. Till Aftonbladet säger han att han inte är beredd att fira – än.

Martin Sköld, bilindustriforskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Jonas Fröberg, har skrivit boken ”Kampen om Saab” om biltillverkarens ödesår, journalist på Svenska Dagbladet.

Jens B Nordström, har skrivit boken ”Cirkus Muller” om Victor Muller, ekonomijournalist på TV4.

Är det här räddningen för Saab?

Martin Sköld: Det är ett litet, litet steg i rätt riktning, men väldigt många frågetecken kvarstår. Jag vill mana till försiktighet.

Jonas Fröberg: Jag har slutat spekulera om hur det ska gå för Saab. Om Saab tar sig förbi alla hinder ser det bra ut. Men det är ofantligt mycket som återstår.

Vad betyder det att Saab får fortsätta sin rekonstruktion?

Martin Sköld: Det är positivt för Saab, då kan de fullfölja den förändringsplan de har påbörjat.

Jonas Fröberg: De får fortsätta sy ihop affären och göra upp med alla sina underleverantörer. De får lite ro att förhandla.

Har de här kinesiska bolagen de resurser som krävs?

Martin Sköld: Den frågan riktar jag till dem. Affärsplanen måste kläs i handling, det räcker inte att bara prata om mål. Jag vet inte om de har de finansiella musklerna som krävs. Men det kommer att krävas uthållighet.

Jonas Fröberg: Det positiva är att Saab får tillgång till Kinamarknaden och att de tilltänkta ägarna är beredda att satsa mycket pengar, det är vad som har saknats tidigare.

Blir fabriken i Trollhättan kvar?

Martin Sköld: Fabriken är konkurrenskraftig, jag ser ingen anledning till att man på kort sikt skulle göra sig av med den. Men på några års sikt kan nästan inget företag lämna några garantier.

Jonas Fröberg: Inom en överskådlig framtid blir den det. På sikt vet vi ingenting. Allting pekar på att teknikutvecklingen i Trollhättan är en vinnare.

Varför skulle General Motors sätta stopp för affären?

Jonas Fröberg: Jag pratade precis med dem och de har knappt börjat titta på det här. Det är svårt att säga: å ena sidan får de möjlighet att tjäna pengar, å andra sidan är de rädda för teknikstöld från kinesiska bolag.

Hur kommer det sig att GM har den makten?

Jonas Fröberg: Alla modeller som Saab säljer i dag säljs på licens av GM, de är utvecklade ihop med GM och det finns GM-teknik i dem. Det skulle innebära en katastrof för Trollhättan om de sa nej. Den förhandlingen blir väldigt viktigt.

Saab har som mål att gå med vinst 2014, är det ett rimligt mål?

Jonas Fröberg: Det är ett jättetufft mål även om chansen är större nu än förra gången. Vi går in i sämre tider.

Martin Sköld: Det är för tidigt att säga. Då behöver man förklara hur det ska gå till.

Vad händer med Victor Muller?

Martin Sköld: Han vill säkert gärna vara kvar. Men om det här går igenom och det kommer in nya ägare så är det upp till dem.

Jonas Fröberg: Antagligen är det här hans sista show med Saab, han är med i en övergångsfas men inte längre än så.

Jens B Nordström: När jag frågade kineserna om Mullers framtid sa tolkarna bara att intervjun var slut.

Är Victor Muller nöjd nu?

Jens B Nordström: Nej, hans dröm har hela tiden varit att överbevisa de kritiker som sagt att han har varit för optimistisk.

Vilka är förlorarna på den här affären?

Jens B Nordström: Min gissning är att Muller går ungefär plus minus noll på det här, och samtidigt har han levt gott och lyft en väldigt bra lön. De stora förlorarna är de som lånat ut pengar – framförallt Vladimir Antonov. De och aktieägarna i Swedish Automobile har förlorat ohyggliga summor pengar.

Vem blir ny vd för Saab?

Jonas Fröberg: Jag tror att de kommer snegla på hur Volvo gjorde. Jag skulle tippa på att de försöker få in någon utifrån, även om det spekulerats om Martin Larsson (Saabs affärsutvecklingschef).

Martin Sköld: Det går inte att säga något om i dag. Det är väldigt många frågor som ska besvaras först.

500 personer varslas. Kan det bli ännu fler uppsägningar?

Jonas Fröberg: Ja, det tror jag. Nu försöker de rädda bolaget och då är det personal som står först i kön. Men de är beroende av personal också för att kunna satsa.

Så ska Saab
räddas