Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Skolministern vill se nya riktlinjer efter övergreppen i Ljusdal

Uppdaterad 16.45 | Publicerad 16.12

Skolminister Lotta Edholm (L).

En anställd inom förskolan har utsatt minst nio flickor i Ljusdal för sexuella övergrepp.

Nu öppnar skolminister Lotta Edholm (L) för att Skolverket borde agera:

– Det vore en bra idé om Skolverket tar fram riktlinjer för hur man arbetar med de här frågorna, säger hon.

En tidigare anställd inom förskolan i Ljusdal har utsatt nio unga flickor för sexuella övergrepp, meddelade kommunen under onsdagen.

Mannen ska ha jobbat med barn under tolv års tid. Men enligt polisen har brotten skett mellan åren 2018 och 2024.

– Det här är naturligtvis fruktansvärt och jag känner verkligen med de barn och föräldrar som drabbats, säger skolminister Lotta Edholm (L).

Skolministern vill att Skolverket agerar.

”Med största sannolikhet finns det ett mörkertal”

Sexuella kontakter mellan lärare och elever är den vanligaste orsaken till att lärarlegitimationer återkallas. Av totalt 55 beslut handlar 30 fall om sexuell kontakt, från 2013 fram till 2024, enligt en kartläggning från SVT Skåne.

Det rör sig om allt från våldtäkt till sexuellt ofredande, som tafsande i klassrummet och att elever smygfotograferas.

I flera fall är läraren dömd för sexualbrott. Men det är svårt att veta exakt hur utbrett problemet är, enligt Lotta Edholm

– Med största sannolikhet finns det ett mörkertal utöver polisanmälningar och de anmälningar som gjort till skolorna, säger hon.

”Vi får inte vara naiva”

För att komma åt problemet menar skolministern att det krävs en ökad kunskap inom skolverksamheten för att fånga upp varningsflaggor.

– Det kan vara så att man i skolans värld har en bild av att pedofilen är en äcklig gubbe i regnrock, när det i stället kan vara personen som har bäst kontakt med eleverna, säger Lotta Edholm och fortsätter:

– Vi får inte vara naiva. Det finns onda människor som vill våra barn och ungdomar ont. En del av dem söker sig till förskolor, skolor och idrottsvärlden. De organisationerna behöver mer kunskap för att lära sig se vilka orossignaler som finns.

Edholm menar också att Skolverket borde ta fram riktlinjer för de här frågorna.

– Det kan bland annat handla om hur man hanterar anställningar men också hur man ska agera om man ser tecken på att detta förekommer, säger hon.