Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Så torskar miljön på Kina-filéandet

Publicerad 2015-07-30

Torsken åker tur och returTorsken åker tur och retur

Redan 2006 skrev Aftonbladet om torsk i svenska butiker skickats till Kina för att filéas.

Så fungerar det fortfarande med hälften av all torsk som säljs i Sverige – vilket slår mot miljön, skriver SVT Nyheter.

Till fabrikerna i kinesiska Qingdao finns alltid välfyllda lager av torsk som ska filéas.

När Aftonbladet 2006 var på besök hos en av de många fabrikerna var Findus ett av de svenska företagen som skickade skickade sin torsk som fiskats i Nordatlanten över hela jordklotet för hantering.

Det gör företaget fortfarande, enligt en granskning från SVT Nyheter.

Större utsläpp

Fortfarande tar transporten till och från Kina 80 dagar, och under tiden hålls fisken djupfryst med dieseldrivna kylsystem, samtidigt som de kinesiska fabrikerna drivs med el från kolkraftverk. Detta innebär att koldioxidutsläppen är större än om fisken skulle filéas närmre Sverige, uppger SVT och hänvisar till en studie från Sveriges tekniska forskningsinstitut från 2010.

Men alternativet gynnar ändå konsumenterna, hävdar Findus vd Henrik Hjalmarsson.

– En av fördelarna vi har i Kina i dag är att det finns väldigt mycket kompetens runt att filéa för hand, så vi kan få fram en väldigt högkvalitativ produkt. Man får ut så mycket större del av fisken som kommer konsumenterna till godo och det gynnar den totala försörjningskedjan, säger han till SVT.

Bättre nära

Även torskimportörerna Lobster och Feldt's får sin torsk via omvägen från Kina. Matkedjan Ica får sin torsk filéad i Norge, men den skeppas via Rotterdam och därifrån med Lastbil till Tjeckien för packning, enligt SVT.

Coops torsk filéas i Sverige eller Polen, medan företagets varumärke Änglamarks fisk bereds i Litauen.

Det bästa ur klimatet är att filéa fisken så nära konsumenterna och fisket som möjligt, enligt forskningen.

– Det alternativet hade ju varit intressant. Upplever vi att det finns en konsumentintresse för den typen av produkt och konsumenterna är villiga att betala för den merkostnad det skulle innebära, så är det absolut intressant också, säger Findus Henrik Hjalmarsson till SVT.

Följ ämnen i artikeln