Banken varnar för nytt bluffmejl
Publicerad 2015-04-07
Nu är våren här.
Och med den bankbedragarna.
– Släng mejlet, det kommer inte från oss, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.
De jagar i och för sig året runt, men just nu verkar det vara högsäsong för bankbedragarna.
Många läsare har hört av sig till Aftonbladet efter att de fått mejl som till synes kommer från Swedbank. Mejlet innehåller information om att mottagarens konto stängts av efter att någon olovligen försökt logga in på kontot.
Därför måste kontoinnehavaren nu, enligt mejlet, uppdatera sin kontoinformation på en länk i mejlet.
”Lät mig inte luras”
Men det är inte Swedbank som skickat mejlet. Det är bedragare som försöker komma över kontouppgifterna för att därefter kunna länsa kontot på varenda krona.
– Vi kommunicerar aldrig via mejl på det här sättet, eller uppmanar kunder att följa länkar och fylla i kontoinformation, säger Anna Sundblad.
Om man klickat på länken ska man oavsett om man fyllt i några uppgifter, säger Anna Sundblad, kontakta sin bank.
En av alla de som fått mejlet är Daniel Bylund, 24, från Örnsköldsvik.
– Jag fick det i dag måndag, men lät mig inte luras, säger han.
– Det börjar ju bli så vanligt så man är lite mer vaksam, men det är för jävligt att de kan hålla på och skicka ut, och bara ändra en enda bokstav i e-postadressen.
”Mejlen skickas slumpmässigt”
Men Daniel är inte ens kund hos Swedbank.
– De har ju inte tillgång till vilka våra kunder är utan mejlen verkar skickas slumpmässigt, säger Anna Sundblad.
Bedrägerier av den här typen har nu blivit så vanligt att flera banker, däribland Swedbank, gått ut med råd till sina kunder om hur de ska agera, och vad de ska se upp med.