De fulaste valknepen
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-09
Så smutskastar partierna motståndarna – med elaka mejl, lögner och ren skrämselpropaganda
Elaka kedjemejl, fejkade insändare, lögner och skrämselpropaganda.
I största hemlighet ägnar sig partierna åt smutskastning av motståndarsidan.
Och ju närmare valet vi kommer, desto fulare blir knepen.
Välkommen till politikens bakgård.
Nästan 5 000 personer har lämnat stranden i sommarhettan för att lyssna på Mona Sahlin i Almedalen. Men bland åhörarna finns inte bara socialdemokrater. Medlemmar ur Fria Moderata studentförbundet delar ut flygblad med udden riktad mot Sahlin.
Formuleringarna är grova. Partisekreteraren Ibrahim Baylan beskrivs som ”Porrklubbs-Ibbe” och det rödgröna samarbetet som ”en rörig trekant”. Sahlins omdiskuterade Louis Vuitton-väska nämns och man anspelar på hennes resa till Mauritius efter kontokortsskandalen på 90-talet. Flygbladet har rubriken ”Välkommen till Monas sista Almedalstal!”.
”Sahlins sista tal”
I publiken finns också Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson. Efter Sahlins tal twittrar han: ”Har en stark känsla av att detta var Mona Sahlins sista Almedalstal.” Det får genast socialdemokratiska tjänstemän att se ett samband: Flygbladet är sanktionerat av Moderatledningen för att skapa spinn kring Sahlins eventuella avgång vid en rödgrön valförlust.
Misstankarna tillbakavisas av Pär Henriksson.
– Jag har inte ens sett det där flygbladet. Och hade någon visat mig det hade jag sagt att det inte var någon bra idé, säger han och påpekar att studentförbundet inte är en officiell sidoorganisation till Moderaterna.
Ledningen vet
Smutsiga kampanjer och fulspel är absolut förbjudet i svensk politik. Den officiella versionen är att det inte existerar.
– Om det förekommer handlar det om enskilda förlöpningar. Jag tror till exempel inte att dataintrånget från Folkpartiet var något partiledningen tog initiativ till, säger Socialdemokraternas valgeneral Bo Krogvig.
Men en socialdemokrat, som vill vara anonym, säger till Aftonbladet:
– De flesta politiska företrädare förstår att det pågår, men de vill inte – och ska inte ha med det att göra.
I stället är det ofta sidoorganisationer som student- och ungdomsförbund, tjänstemän eller lokala partiföreträdare som står för grovjobbet.
– När det är jämnt mellan två läger så bildas ofta en grupp människor som vill hjälpa till. Det kan handla om folk som är lite yngre, som tänker att ”nu måste vi hitta på någonting”. Ofta är det ganska oförargliga saker, säger en person från allianssidan.
Skapar tvivel
Flygbladet från Moderata studentförbundet delades ut helt öppet. Men oftare används större diskretion när partierna försöker skandalisera motståndaren. Det kan ske i form av ett mejl eller ett sms till oss journalister med budskap som: ”Kan du ringa mig..?”, ”Har du hört att...?”. Ofta är det rent skvaller. En ivrig partiarbetare har fått reda på något, vill inte ta i det själv – men testar med en journalist. Det kan handla om en politikers alkoholvanor eller misstänkta kärleksaffärer. Det blir sällan någon nyhet, men bollen är i rullning och skvallret etablerat.
I USA kallas det för ”negative campaigning”. En metod som går ut på att smutskasta motståndaren och skapa tvivel kring personens duglighet och allmänna omdöme.
På Centerpartiets dag i Almedalen släppte skådespelerskan och riksdagsledamoten Solveig Ternström en bomb: Hon lämnade partiet för att i stället stödja de rödgröna. På kvällen kantade SSU:are vägen mot scenen där Maud Olofsson skulle hålla tal:
”Vi älskar Solveig och Solveig älskar oss, Solveig älskar oss, Solveig älskar oss...”, löd körsången.
Anklagade sossarna
Dagen därpå höll Solveig Ternström torgmöte med Mona Sahlin och Margot Wallström. Bland centerpartisterna växte misstänksamheten.
– Solveig Ternströms avhopp kändes väldigt välregisserat. Det kändes som om hon var influgen till Almedalen för att uppträda med Sahlin och Wallström, säger en centralt placerad centerpartist.
– Det handlar om att misskreditera oss och få Centerpartiet att framstå i dålig dager.
När flera medier dessutom uppgav att personer inom Centern förutsåg Maud Olofssons avgång efter valet, var bilden satt: Olofsson var utsatt för en smutskastningskampanj och att den dirigerades från Socialdemokraternas partikansli i Stockholm.
– Det är ett spel som luktar Sveavägen, sa partisekreterare Anders Flanking till Aftonbladet.
– Det är sådant här som kallas ”dirty campaigning”, sa Maud Olofsson.
”Tempot är högt”
Anklagelserna förnekades med emfas från Socialdemokraterna. Men för centerpartisterna spelade det ingen roll. Så växer bilden av en kampanj fram. Indicium läggs till indicium. Risken för hjärnspöken finns.
– Det är väldigt känsligt i politiken och man kan lätt övertolka saker. När tempot är högt och det kommer något ofördelaktigt kan man ta illa vid sig och tänka att det ligger en större tanke bakom, säger en tjänsteman inom Centerpartiet.
Hjärnspöken eller inte. Aftonbladets granskning visar att partierna tar smutskastningen på största allvar. Socialdemokraterna har en särskild organisation för omvärldsbevakning med sju anställda, vars huvuduppgift är att granska motståndarsidan – och söka bevis för fult spel. Gruppen lyckades bland annat spåra att en nidfilm om Mona Sahlin på Youtube spritts av en anställd på Moderatanknutna PR-byrån Prime. Ett annat grävjobb avslöjade att ett kedjemejl om Sahlins privatekonomi vidarebefordrats av en moderat kommunpolitiker.
Använder sig av ”skuggor”
Men det är inte bara Socialdemokraterna som har hjärnkoll på motståndarsidan. I dag använder sig flera partier av ”skuggor”, tjänstemän som går på den andra sidans pressträffar och partistämmor för att rapportera hem. Syftet är i första hand att ta reda på vad utspelen handlar om för att snabbt kunna ge egna kommentarer och komma med motdrag.
– Vi har högar med material från de olika partierna som vi kan gå tillbaka till för att till exempel se om de tyckte likadant tidigare, säger Pär Henriksson, Moderaternas kommunikationschef.
Om årets valrörelse blir smutstigare än vanligt är för tidigt att säga. Bland de partiföreträdare som vill tona ner bilden av fulspel sägs ofta att varje valrörelse i förväg spås bli ”den fulaste någonsin”. Men Lena Mellin, politisk kommentator på Aftonbladet som bevakat åtskilliga valrörelser, menar att de negativa kampanjerna har eskalerat.
– Politiken blir mer och mer personcentrerad och då är det lättare att använda folks beteende och egenskaper i kampanjandet, säger hon.
Ny teknik underlättar
Statsvetaren Nicklas Håkansson vid Högskolan i Halmstad har forskat om svenska valrörelser och menar att smutskastningen varit ganska jämnt fördelad över åren.
– Det är en naturlig del av den politiska kommunikationen som är svår att tänka bort. Vad som sedan uppfattas som övertramp beror på hur det tas emot.
Samtidigt menar han att möjligheterna till fult spel har ökat genom ny teknik.
– Vi har hela bloggosfären och nätanvändandet som gör att det finns fler arenor för att plantera, läcka och smutskasta. På nätet är det också lättare att vara anonym, säger Nicklas Håkansson.
Så smutskastar partierna motståndarna
SKRÄMSELPROPAGANDA
Inför EU-valet 2009 gjorde LO en kampanj med bilder av Reinfeldt med texten: ”Han tycker inte att det är så viktigt att du röstar.”
”SABOTAGE”
Det senaste exemplet har bara några dagar på nacken. Samtidigt som Miljöpartiet berättade om sina viktigaste valfrågor, hoppade en grupp miljöpartister i en Stockholmsförort av partiet och gick till alliansen. Pressmeddelandet skrevs inte av avhopparna själva – utan av medarbetare på Moderaternas centrala partikansli.
SMUTSKASTNINGSMEJL
Mona Sahlin har utsatts för flera, bland dem ett fejkat mejl där man i hennes namn tipsar om att skippa tv-licensen och p-avgiften för att få privatekonomin att gå ihop.
NEGATIVA ASSOCIATIONER
Mats Odell kallade miljardsatsningar i de rödgrönas vårbudget för ”Tobleronepolitik”, Maud Olofsson buntade ihop de rödgröna med Kuba och Nordkorea. Alla tre är emot avskaffandet av apoteksmonopolet.
NÄTKAMPANJER
Den rödgröna hemsidan rodgron.se har fått en oönskad tvilling i rodgron.com med rubriken ”Vill du ha kommunister i regeringen?”. På Facebook finns flera grupper som hånar eller förlöjligar en partiledare.
SKVALLER
I samtal med journalister nämns i förbigående obekräftade uppgifter om politikers privata förhållanden. Påståenden om otrohet eller problem med spriten är inte ovanliga.
OFFERROLLEN
Både S och C hävdar att det förekommit ”Mosa Mona-” respektive ”Mosa Maud-kampanjer”, regisserade av motståndarsidan.
PLANTERING
Partier tipsar journalister om uppgifter som misskrediterar motståndaren. Det kan handla om intern splittring eller om påstått missnöje med den egna partiledaren
SPRIDNING AV OSANNA FAKTA
När Maud Olofsson föreslog utförsäljning av delar av Vattenfall, sa socialdemokraternas Thomas Östros att hon ville sälja ut kronjuvelen i det statliga ägandet och antydde därmed att det handlade om hela Vattenfall.
FEJKADE INSÄNDARKAMPANJER
Både KD och Centern har upptäckt näst intill identiska insändare, men med olika avsändare, spridda i tidningar över hela landet. De misstänker att bakom signaturer som ”fd centerpartist” gömmer sig personer på rödgröna partikanslier.